A Petőfi híd ma talán a legcsupaszabb, legdísztelenebb hídként íveli át a Dunát Budapesten. Ám nem volt ez mindig így.
Valaha egy impozáns világítótorony ragyogta be éjszakánként a Horthy Miklós után elnevezett hidat.
A kormányzó 1937-ben saját kezűleg vágta át a nemzeti színű szalagot a főváros új büszkeségén. Természetesen ő volt az is, aki elsőként haladt át Budáról Pestre a Horthy Miklós hídon.
A filmhiradóból kiderül, hogy a híd kezdetben sem volt túldíszített. A “kormányzóhoz méltó, felesleges cifraságoktól mentes, egyszerű, de roppant szilárd hidat” viszont eredetileg egy pompás világítótorony tette feltűnőbbé. Ennek a világítótoronynak azonban nem az irányjelzés volt az elsődleges funkciója.
Szentgyörgyi István szobrász és Miskolczi László építész művét a budai pillér északi oldalán építették fel, és a Haditengerészet Hősi Emlékműveként avatták fel 1937. október 10-én ünnepélyes flottaparádé keretében.
A harminc méter magas vasból készült emlékmű a fiumei világítótorony kicsinyített mása volt. A kiálló hajóorrot Horthy híres hajójáról, a Novaráról mintázták. Ezen pedig egy hét méteres szoborcsoport jelképezte, ahogyan a Támadás géniusza az ellenséget mutatja egy matróznak. Az emlékmű belsejében egy csigalépcső vezetett a karzatra. A talapzatban pedig egy múzeumszobában az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészeti relikviáit őrizték
A magával ragadó világítótorony sajnos azonban csak nyolc évig létezett. A második világháborúban a híd felrobbantásakor az emlékmű szinte teljesen megsemmisült. A háború utáni új politikai helyzetben pedig szóba sem jöhetett a világítotorony helyreállítása. A köznyelvben csak Horthy-emlékműként emlegetett alkotás ugyanis teljesen egybeolvadt a gyűlölt kormányzó személyével.
Bronzmaradványait egy ideig tárolták, majd beolvasztották. Ám ezeknek csak egy töredékét találták meg a háború után. Ha megkotornák a Duna fenekét a Petőfi híd pillére körül, talán még ma is tonnányi bronz és öntöttvas részlet kerülne elő.
Az elmúlt években szóba került az emlékmű helyreállítása.
Ám a magas költségekre hivatkozva, és valószínűleg ideológiai tartalma miatt eddig ezt senki nem vállalta fel. A Magyar Nemzeti Hajózás Emlékművének terve a Közlekedési Múzeumban került kiállításra.
Képek forrása: Köztérkép -Neményi Margó, Ády, Urmánczy, Sila
Ha érdekelnek a Budapesti hidak legszomorúbb pillanatai, olvasd el korábbi cikkemet is!