Leáll a szemétszállítás, egyes fideszközeli vállalkozók már örülnek

Leáll a szemétszállítás, egyes fideszközeli vállalkozók már örülnek

Újra terjedni kezdtek a patkányok Budapesten és már nem viszik el a szemetet Észak-Magyarországon. A szeméthalmok mögött néhány Fidesz-közeli vállalkozó alakja rajzolódik ki.szemetszallitas.jpg

Ma szedi össze 116 észak-magyarországi településen utoljára a gödöllői központú Zöld Híd B.I.G.G. Nonprofit Kft. a háztartási hulladékot – tájékoztatta a Népszavát Gyenes Szilárd ügyvezető. A hét elején, amíg az üzemanyagból futja, óvodákhoz, iskolákhoz, kórházakhoz még kiszállnak. Ugyanakkor már ma megkezdik ama hivatalos levelek postázását az érintett önkormányzatok és az ilyenkor intézkedni köteles Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (BM OKF) felé, amelyben

jelzik közszolgáltatási tevékenységük ellehetetlenülését.

A jogszabályok szerint ilyen esetben a BM OKF-nek egy másik települési hulladékcéget kell kijelölnie a szolgáltatás ellátására. Gyenes Szilárd a lapnak viszont azt mondta:

„nem tudja elképzelni”,

hogy a jövő héten, míg munkatársaikkal és végletesen leromlott járműveikkel „állnak a telephelyen”, addig valami más cég a területen összeszedi a hulladékot. Szerinte az átállás, a lehető leghatékonyabban megtervezett útvonalak betanítása többe kerülne, mint anyagi igényeik kielégítése.

Igen ám, de

a gazdaságosság és az ésszerűség nem számít abban az esetben, ha fideszes oligarchák csaphatnak le biztos pénzekre és jól működő vállalkozásokra.

Ugyanis amit a szemétszállító cég vezetője a Népszavának mondott (hogy hirtelen mással szerződik le az önkormányzat a szemétszállítás elvégzésére, vagy a cég mással köt megállapodást, hogy pénzhez jusson), már több településen már volt példa. Hadházy Ákos, volt LMP-s társelnök, jelenleg független képviselő ugyanis már 2017-ben összefüggést mutatott ki Fidesz-közeli vállalkozók terjeszkedése a szemétpiacon, a rezsicsökkentés címszó alatt végrehajtott marketingfogás és a szemétszállító cégek csődje között. A társaságok már 2016-ban is csak vegetáltak, ahogy akkor a Magyar Nemzet megírta; abszurd vicc, hogy akkor a piac minden szereplője a központi hulladékkezelő cég megalakulását várta, most pedig a cégek pont miatta mennek tönkre. 

 A recept nagyon egyszerű:

  1. A „rezsicsökkentés” és a központi díjak befagyasztása miatt a szemétszállító cégek nem jutnak elég pénzhez, sorra mennek tönkre, vagy összeolvadnak. (Ennek egyik folyománya a patkányok elterjedése újból Budapesten.)
  2. Mindennek a magyarázata, hogy a kormány két éve átalakította a hulladékszállítás belső elszámolási rendjét. Ennek megfelelően a helyi díjat azóta már egységesen az újonnan alapított NKHV, a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő számára kell befizetni, amely aztán bizonyos belső mutatók alapján ezt úgymond visszaosztja a munkát azóta is ténylegesen elvégző helyi társaságok számára. Ez azonban komoly fennakadások jeleit mutatja: az állam már megalapítása óta is több milliárd forinttal támogatta az NKHV-t.
  3. A fennakadás azt jelenti, hogy a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelőtől nem érkezik elegendő pénz ahhoz, hogy a szemétszállító társaságok – a legtöbbjük ráadásul nonprofit alapon, átláthatóan, nyilvános gazdálkodással – működjenek. Ezt látjuk most Észak-Magyarországon. Az NHKV Zrt. tulajdonképpen zsarolja a cégeket azzal, hogy nem fizet, vagy csak keveset fizet nekik. Az egészen furcsa törvény szerint ugyanis minden lakostól az NHKV szedi be a hulladékszállítás díját, és aztán ebből fizet a hulladékszolgáltatóknak. Ezt viszont sok esetben egyszerűen nem teszi meg, a cég indulása után sokáig nem is küldött számlákat a lakosoknak.
  4. Hadházy Ákos megfigyelése szerint a rezsicsökkentéssel egyidőben indult meg az önkormányzatok hulladékszállító cégeinek összevonása. Ezeket pár óriáscégbe kényszerítik, hogy aztán a mesterségesen lerontott, ki nem fizetett, csődközeli állapotba hozott vállalatokat néhány oligarcha olcsón megszerezhesse. „Ennél jóval tágabb tanulsága is van ennek a bizarr esetnek, ami a teljes hulladékszállítási piac totális átrendezését mutatja, “természetesen” titokban, a menekültválság és a sorosozás mellett teljesen elsikkadva. Az átrendeződés lényege, hogy csak néhány hatalmas hulladékszállító vállalkozás maradjon, amelyek majd néhány jól ismert oligarchához kerülnek – később. Azonban azt is látjuk, hogy ezek a “jóemberek” a háttérben már most is ott vannak ezekben a cégekben” – írta a politikus a Korrupcióinfó nevű webloldalán már két éve.
  5. Az NHKV részéről Hadházy szerint folyamatos a presszió, hogy az önkormányzatok mondják fel az eddigi szolgáltatóval (akik egyébként sokszor saját tulajdonú cégek) a szerződést, és szerződjenek le egy teljesen idegen céggel. Ezt különböző kényszerek hatására megteszik úgy, hogy „természetesen” a valódi szolgáltatást ugyanaz a cég fogja végezni, csak immár alvállalkozóként. A dolognak pedig egyetlen értelme van: már lesben állnak azok az oligarchák, akik létrejövő gigavállalatokba beteszik majd a kezüket.

Hadházy a weboldalán konkrét cégeket is említ, amelyek közül – bizonyára véletlenül – van felcsúti is, amelyik már 2017-ben rátette a kezét egy-egy szemétszállító cégre. A szemétszállítás pedig hatalmas biznisz: mindig szükség van rá, stabil pénz jön belőle és államilag teljesen szabályozott piacon történik. Azaz konkurencia nélkül vezethet el egy-egy csókos olyan cégeket, amik sosem lehetnek veszteségesek.

A legszebb az egészben az, hogy a rezsicsökkentés hívószó miatt több ezren szavaztak a Fideszre annak idején, a párt pedig ugyanezt a rezsicsökkentést használja arra, hogy kitoljon a szavazóival és rátegye a kezét a szemétszállításra is. De nyilván erről már kevesen értesülnek, hiszen az ilyen hírek sosem jelennek meg a csicskamédiában. 

Facebook Comments