A központi felvételiken jól látszik, hogy az oktatásirányítás rugalmas, mint egy betonkocka

A központi felvételiken jól látszik, hogy az oktatásirányítás rugalmas, mint egy betonkocka

Kisebb veszteség néhány emberélet, mint alkalmazkodni a körülményekhez?

kid-with-mask-at-school-1080x675.jpg

Jó, hogy vannak biztos dolgok az életben. Olyanok, amelyek annyira stabilak és változatlanok, bármi történik, hogy, amint Horatius írta: „sem kapzsi vihar, sem dühös északi / szél nem döntheti már földre, se számtalan  / évek hosszu sora, sem rohanó idő.” A magyar oktatásirányítás és oktatásszervezés éppen ilyen. Mindegy, mi történik a világban, mindegy, milyen új és korszerű nézetek jelennek meg az oktatásban, nem számít az sem, ha nincs ember, aki az iskolákban dolgozzon: a jól bejáratott apparátusnak akkor is a megszokott formában kell működnie. Sok humán erőforrás egyhangú munkájával, lehetőleg kényelmetlen fejlesztések és újítások nélkül. Ha esetleg kitör közben egy világjárvány, az sem zavarhatja meg a rendszert.

Mi változott a járványhelyzetnek köszönhetően?

Egy egész rövid listában összegezhető, mennyit engedett az oktatásirányítás a megszokott rutinjaiból egy világjárvány közepén.

  • Az oktatási intézmények havonta egyszer ingyenesen fertőtlenítőszereket kapnak
  • A járványügyi helyzet következményeként november 11-én az ország középiskolái online oktatásra álltak át
  • A pedagógusok egészségi állapotát 2-3 alkalommal önkéntes alapon egy gyorsteszttel ellenőrizték.

És ezzel a végére is értünk. Ha egy iskola tantestületének nagy része megbetegszik, az intézményvezető nem dönthet arról, hogy átáll online oktatásra. Ha egy pedagógus elkapja a vírust, csak akkor kaphat teljes táppénzt, ha bizonyítja, hogy a munkahelyén betegedett meg. Mert az irányító szervezet annyira rugalmatlan, hogy amire nincsen instant látványmegoldás, annak a kidolgozásába nem fektet energiát. Nem is lenne mit, mert az elavult, megkövesedett rendszer fenntartása, mivel egyre életszerűtlenebb, szinte az összes erőforrást felemészti. Arra költünk, és azért dolgozunk minden erőnket megfeszítve, hogy semmi ne változzon.

Felvételi életre-halálra?

2021. január 23-án lesznek az általános iskolások központi írásbeli felvételi vizsgái. A gyerekeknek mindenképpen meg kell írniuk, ha egy olyan középiskolába szeretnének bekerülni, ami ezt bemeneti követelményként írja elő. Ez ma a magyarországi középiskolák közel ötven százaléka, és ebbe a körbe tartozik minden elitgimnázium. A felvételi túljelentkezés mindig hatalmas a „jobb” helyekre, így a központi felvételi napján egy-egy intézményben az ország minden részéből érkező gyerekek fognak találkozni egymással. Ez a jelenlegi helyzetben finoman szólva sem szerencsés. Az EMMI hozott is gyorsan egy határozatot, miszerint a vizsgák szervezési és adminisztrációs része elektronikus úton fog zajlani, illetve kijelölt egy plusz pótnapot, amin azok vizsgázhatnak, akik épp COVID-dal feküdtek otthon a vizsga napján.

Az, hogy 2021-ben elektronikus úton lehet jelentkezni egy vizsgára, és így lehet leadni az eseménnyel kapcsolatos teljes dokumentációt, nem kedvezmény, hanem alapfeltétel kellene, hogy legyen járványhelyzettől függetlenül. Ha erről külön határozatot kell hozni, az két dolgot jelenthet: vagy azt, hogy ezt forradalmi újításként kell értékelnünk, ami több mint kellemetlen, vagy azt, hogy muszáj volt úgy csinálni, mintha történne valami, de valójában semmi sem változik.

slider_rektori_osztondij_1100.jpg

Az EMMI által kijelölt rendkívüli felvételi pótnap február 5.  Ez tizenhárom nappal van az első vizsgaidőpont után, és az veheti igénybe, aki az eredeti időpontban Igazoltan COVID-fertőzéssel küzdött, vagy karanténban volt.  Annyit már tudunk a vírusról, hogy aki elkapja, és meg is betegszik, annak 2-3 hét legalább kell, hogy újra használható állapotba kerüljön. A betegség utóhatásai pedig még további heteken át érezhetőek. Az a gyerek, aki épp csak felépült, rögtön élete csúcsteljesítményét kell, hogy nyújtsa, mert ez dönti el a jövőjét.  Ha pedig valaki véletlenül nem gyógyul meg az elvárt időpontig, akkor nem tud abba az iskolába jelentkezni, amelyikbe szeretett volna. A kiskamaszok szülei között már terjednek a népi praktikák, hogyan lehet becsapni a gyorstesztet, hogy negatív eredményt mutasson. Az oktatásirányításnak pedig ez meg is felelne, hiszen nem a gyerekek és a családjuk élete a fontos, hanem az, hogy a tanév rendje ne boruljon fel, bármi is történik, és még véletlenül se kelljen kidolgozni egy igazságosabb, gyerekközpontúbb és rugalmasabb felvételi rendszert.

A központi felvételi csak egy példa. Említhetnénk még a bezárt középiskolákban megtartott őszi szóbeli érettségiket, az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyt, aminek az időpontjait rendkívüli intézkedésként négy órával későbbre tették, de a versenyt ugyanúgy megrendezik. 

Jó, hogy vannak biztos dolgok az életben. Stabilak, változatlanok akkor is, ha ez a stabilitás emberéletekbe kerülhet.

Facebook Comments