Amiről az Orbán-kormány mélyen hallgat

Amiről az Orbán-kormány mélyen hallgat

A hétvégén egy öreg fiatal demokratával volt alkalmam beszélgetni. Az idős tanár rám hunyorított, persze politizáltunk és azt mondta:

“Én régi fideszes vagyok, de hogy ezt az oktatást hogy elbaszták…”

Mélyen hallgat arról az Orbán-kormány, hogy éppen felélik Magyarország jövőjét. Legalább akkora hazaárulás, mint eladni bennünket az orosz hitelért cserébe. 

Két dolog határozza meg, mennyire sikeres egy ország:

1. Hogy mennyire tanultak, műveltek a polgárai.

2. Hogy ezek a polgárok mennyire munkaképesek, mennyire egészségesek. 

Ehhez képest az oktatásból 126 milliárd forintot vontak ki idén; az egészségügy majdnem ugyanannyit kap, mint múlt évben. 126 milliárd: 2015-ben az oktatásra az előző évhez képest 10%-kal kevesebb pénz jut oktatásügyre. A tanárok évek óta nem kaptak fizetésemelést. A Klik ott terpeszkedik minden iskola felett, élet és halál ura, még egy darab krétát se lehet rendelni nélkülük. És persze, annyira túl van adminisztrálva, hogy a kréta sosem fog megérkezni az iskolába

cz.jpg

Összehasonlításképpen:

  1. Októberben Orbán Viktor Kaposváron járt és 120 milliárd forintot adott oda egy csuklómozdulattal a városnak. Mert Kaposvár “a régi szerelme”. Pont annyit, mint amit kivont az oktatásból. Kaposvárnak nagyon jó lesz: az új térkőburkolaton ugyanazok a szerencsétlen, félművelt magyarok nem fognak maguknak állást találni, mint korábban a csúnya, repedezett betonon. 
  2. A HVG összefoglalója a 2015-ös költségvetésről itt olvasható, érdemes végigolvasni, kinyílik az ember zsebében a bicska tőle.
  3. Az Abcúg összefoglalója az oktatásügyről, az utóbbi évek pusztításáról itt olvasható, aki mélyebben szeretne utánanézni a dolognak. 

Meg is látszik az egész rendszeren, hogy esik darabokra: a gyerekek teljesítménye a nemzetközi felmérések szerint

a béka segge alatt van, a tanárok frusztráltak és rosszul fizetettek, a Klik a saját adósságaival sem tud elszámolni,

nemhogy még menedzselje több száz iskola életét. Mindezt fejeli meg a tantervben hozott összes, szakmailag ostoba újítás az erkölcstantól a hittanig, vagy mondhatnánk a rettenetes színvonalú tankönyveket (amik néha megjönnek, néha nem.) 

Mindez előrevetíti Magyarország sikerét a XXI. században. Vagyis inkább: a sikertelenségét. Így akarunk mi nagy nemzet lenni? Kitörni valahová? …

a hittannal, meg a szegregált oktatással? 

Mégis, mielőtt a kardunkba dőlünk, a Magyarországon divatos módon vizsgáljuk meg, ki is a felelős mindezért. Talán Hoffmann Rózsa? Vagy Czunyiné Bertalan Judit? Vagy a főnökük, az emberminiszter, aki bamba vigyorral az esernyő alól nézi az esőben táncoló atlétás gyerekeket a mezőn?

Ezek az emberek csak a legjobb tudásuk szerint megreformálták az oktatást. Olyan lett, mint ők maguk: ostoba, sikertelen, frusztrált, szerencsétlen, álszent, szenteskedő.

Olyan igazi fideszes.

És nem utolsó sorban: funkciótlan. De nagyon akarták. Taps. Nem ők tehetnek róla, hanem Ön, aki olvassa ezt a blogot. 

Mielőtt a nyugtatóért nyúl, azért gondolkozzunk el. 

  1. Felelősek a szülők. Egyiküknek sem jutott eszébe tiltakozni, amikor a gyerekkel hülyeségeket kezdtek el bemagoltatni. 
  2. Felelősek a tanárok. Egyiküknek sem jutott eszébe tiltakozni, amikor megtörténtek az átszervezések. Mindenki kapaszkodott a székébe, ahelyett, hogy együtt felléptek volna az értelmetlen pusztítás ellen.
  3. Felelősek az önkormányzatok. Hagyták, hogy az iskolákat elvegyék tőlük és egy hülye rendszert kényszerítsenek rájuk. 
  4. Felelősek az oktatási szakszervezetek, amelyek inkább az irodai üveggel foglalkoznak, semmint a gyerekkel, vagy a rájuk bízott pedagógusok képviselésével. 
  5. Felelős az egész oktatási szakma, amely lehajtott fejjel viselte el, hogy beszántsák. 

Senkinek nem jutott az eszébe, hogy tüntetéseket szervezzen, hogy ellenálljon, vagy legalább feltegye a kezét és megkérdezze: miért kell egy pedagógusnak jó erkölcsre tanítania a gyereket? Hol lesz a mindennapos testneveléshez elég tornaterem? Miért kell egy székesfehérvári iskolának Budapesten keresztül krétát rendelnie? Mi köze egy klikes osztályvezető döntésének egy miskolci pedagógus felvételéhez egy miskolci középiskolába? Miért zárják be az elit gimnáziumokat, meg lehetetlenítik el az alternatív iskolákat?

Mégis, mit lehet tenni?

  1. Elsősorban hozzáértő embereket kell a megfelelő székekbe ültetni, akik szakmai és nem ostoba pártpolitikai elképzelések alapján hoznak meg olyan döntéseket, amikért a szocializmusban is kiröhögték volna őket. 
  2. Felszámolni kell a Klik vízfejét és egy, a gyerekek és az ország érdekeit szem előtt tartó oktatási mechanizmust felépíteni. 
  3. Mindehhez az első lépés az lenne, ha az oktatási rendszer, szülőstül, igazgatóstul, tanárostul megfogalmazná az igényeit és ennek hangot is adna. Mert kedves szülők, tanárok: hallgattok. A gyerek meg hülyül. Az ország meg butul. 

Rá kellene döbbenni, kedves olvasók, emberek, szülők, pedagógusok és igen, diákok: mindaddig, amíg hagyjuk a Fideszt rombolni, addig csak rombolás marad. A végén pedig a saját gyerekeink és az ország jövője látja kárát a dolognak. 

Facebook Comments