Mi vagy ki tartja hatalomban az Orbán-rezsimet?

Mi vagy ki tartja hatalomban az Orbán-rezsimet?

op3.jpgVisszatérő toposz, hogy amiért még a Fidesz és Orbán hatalomban lehet, 

  • az a sajtó hibája, mert nem tárja fel az ügyeket,
  • az az impotens ellenzék hibája, mert nem tiltakozik elég hangosan a kifosztás ellen,
  • az a választók hibája, mert nem érdekli őket a korrupció, vagy meg sem értik a botrányokat.

De ennek a toposznak nincs igaza, mert a sajtó feltárja az ügyeket, az ellenzék meg tiltakozik. A választók valóban nem értik meg az ügyeket, de nem róható fel nekik, hogy nem világos minden árnyalat a jegybanki alapítványok nyereségével kapcsolatban; hogy be kellett-e azokat fizetni a költségvetésbe, meg el lehet-e Matolcsy remittendáját tüntetni, hogy közpénzből felvásárolják a könyveit.

Ennek átlátása ugyanis nem az ő feladatuk. Van ugyanis egy szervezet, amit azért fizetnek – a választók közpénzből -, hogy ezt a terhet levegye a vállukról, átlássa és ellássa a feladatot.

Julius Caesarnak és Dzsingisz kánnak hadserege volt, Leninnek, Hitlernek meg Rákosinak már politikai rendőrsége. Ennyit változott a világ. Már nem lehetett büntetlenül leölni az ellenfeleket, fenn kellett tartani a törvényesség látszatát.

Mije van Orbán Viktornak? Ügyészsége.

Az ügyészség jelentőségét már Sztálin is felismerte, lásd Visinszkij szerepét a politikai ellenfelek (esetleg csak vélt, feltételezett vagy potenciális ellenfelek) megsemmisítésében. De az ügyészség másra is jó. 

Elleplez és megtéveszt.

Csak néhány ügy az elmúlt hetekből. Tényleg csak találomra.

  • Elutasította az ügyészség a Nemzeti Bank alapítványai ellen tett feljelentést, mert az, hogy Matolcsy unokatestvére félmilliárd forintot kapott, nem valószínűsíti, hogy bűncselekmény történt. (Hiszen a legfőbb ügyész felesége rendszeresen kap pénzt az alapítványoktól, hogyan történhetett volna akkor bűncselekmény?)
  • A Quaestor-ügyben nem hallgatják ki Tarsoly titkárát, mert úgyse tud semmiről, meg nem is működött közre. (Egy titkár. Egy bizalmas. Amúgy Polt Péter leendő veje.)
  • Az ügyészség megpróbálta elsimítani a lúggal leöntött nő esetét, mert az nem ismerte fel a támadóját. (Ilyen alapon persze minden gyilkossági ügyben meg kellene szüntetni az eljárást, mert az áldozat nem ismeri fel a támadóját.)
  • Eszük ágában nincs vizsgálódni a Nemzeti Választási Irodánál történt bűncselekmény ügyében.

op4.jpgMindezt annak ellenére, hogy a Büntetőeljárási tv. szerint

6. § (1) A bíróságnak, az ügyésznek és a nyomozó hatóságnak kötelessége, hogy az e törvényben megállapított feltételek esetén a büntetőeljárást megindítsa, illetőleg az eljárást lefolytassa.

Az ügyészségi tv. meg így fogalmaz:

16. § (1) Az ügyész köteles biztosítani
a) minden, a hivatali tevékenysége során tudomására jutott bűncselekmény következetes üldözését;

De éppen az ügyészség nincs szankcionálva, ha nem tesz eleget a kötelezettségeinek. És mert megsértheti a törvényt, meg is sérti.

Polt és az ügyészsége tényleg fék, csak másként.

Föl nem merült például, 

  • hogy eljárást indítsanak a levélszavazatos választási csalási ügyben,
  • hogy vizsgálják, a kamupártok hogyan juthattak a Fidesszel azonos ajánló aláírásokhoz,
  • hogy eljárást indítsanak az irányított közbeszerzések miatt,
  • hogy megtekintsék azok feltűnő értékaránytalanságát (túlárazását, különös tekintettel Orbán vejének már az uniós csalás elleni hivatal által is vizsgált munkáira),
  • hogy nyomozzanak az 1000 milliárdos áfacsalási ügyekben,
  • hogy vádat emeljenek V. kerületi ingatlan panamák ügyében,
  • vagy hogy vizsgálják a trafikmutyit, ahol pedig még hangfelvételük is, ha a józan ész nem lett volna elég.

Ezért bár alapos a gyanú, nem nevezhetjük a történteket bűncselekményeknek, mert nincs jogerős bírósági ítélet. Sőt, nincs vádemelés sem. Meg nyomozás vagy bármilyen eljárás az ügyben.

Emiatt nem mondhatjuk, hogy az ügyészség bűncselekményekhez asszisztál, legfeljebb annak a véleményünknek adhatunk hangot, hogy

a magyar állam bűnszervezetben történő szisztematikus kifosztása zajlik, de ez nem bűncselekmény.

Ez az Fidesz politikájának legfőbb eleme. Megpróbálnak ugyan törvényesíteni dolgokat, de mindent nem sikerült. Mert ha mindent megengednének, amit kormányon vagy kormányközelben megtesznek, akkor azt más is megtehetné. De mégse lehet, hogy mindenkinek nőjön a lakása, családi összefogásra hivatkozzon, más nevén lévő 150 milliós ranchon lakjon, amiért az a más még fizet is.

Lenne dolga az ügyészségnek, csak nem teszi.

Pedig az ügyészség Magyarországon független. Jogilag jóval függetlenebb, mint az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Németországban vagy Ausztriában. A nevezett országokban a legfőbb ügyész egyszerű kormányhivatalnokként működik, igazságügyminiszterként vagy annak alárendeltségében.

Magyarországon pedig ugyan a törvényhozás választja, de kilenc évre, és utána az sem számoltathatja el. 2010 óta még interpellálni se lehet, csak kérdezni tőle, amire bármilyen jogi vagy politikai következmény nélkül válaszol.

A fékek és ellensúlyok rendszere nem működik kifogástalanul: a törvényhozó és a végrehajtó hatalom régóta személyekben is összefonódott; az igazságszolgáltatás néha még tud elfogulatlan és elkötelezetlen lenni.

A bírók, de nem az ügyészek. Hivatalosan függetlenek, de semmi, semmi jel nem mutat arra, hogy elkötelezetlenek lennének.

op2.jpgAz ügyészségi szervezet teljes mértékben a legfőbb ügyésztől függ, korlátlan utasítási joga van, mint egy katonai szervezetben, ami

Orbán és Polt kiváló kapcsolatainak ismeretében nem valami megnyugtató.

Azonban a fent említett országokban a legfőbb ügyész nem országos cimborája, hanem szimplán beosztottja a miniszterelnöknek, mégsem történik olyasmi, hogy

sorozatban és a főszabályként mellőzik a kötelességüket, és hagynak megúszni kormánypárti bűncselekményeket.

Az a kisebbik probléma, hogy az ügyészég egyszersmind a kormánypártok politikai rendőrségeként működik.

  • Rogán ellen nem indult eljárás, Juhász Péter ellen rágalmazásért igen.
  • Vádat emeltek Dopeman ellen, mert belerúgott egy letört hungarocelldarabba.
  • Facebook-lájkolókat rabosítottak, akik meg merték osztani a volt siófoki fideszes polgármester ingatlankezeléséről szóló posztot.
  • Vádat emeltek egy kommentelő ellen, aki Lázár János halálát tartotta kívánatosnak.
  • Hazug fordítást nyújtanak be bizonyítékként a kormány aktuális ellenségei ellen; tkp. hamis tanút állítottak.
  • Hagyótól Molnár Gyulán át Juhász Ferencig, Szilvásyig és Hunvaldig egész sor volt vagy jelenlegi szocialista politikus ellen emeltek vádat.

Az érintetteket ez ugyan nem vigasztalja, de az ország szempontjából még mindig ez a kisebbik baj. Az ügyészség ugyanis ítéletet nem hozhat, a bíróságok meg – eddig és jellemzően – sorban visszadobálták a megalapozatlan, bizonyítatlan vagy egyenesen légbőlkapott ügyeket.

Ha az ügyészség vádat emel, akkor nem ő mondja ki az utolsó szót. Ha viszont nem emel, akkor igen.

Ezt még egy 2003-as alkotmánybírósági állásfoglalás tette lehetővé, amelyik az ügyészséget nevezte meg, mint a közvádas ügyek kizárólagos képviselőjét.

  • Akkor Keller államtitkár magánváddal próbálta bíróság elé vinni a Kaya Ibrahim, Joszip Tot, Schlett Csaba-féle ügyeket, amelyek Fidesz-közeli cégeken keresztül kimentett pártpénzekből megalapozták az Orbán-család vagyonát.
  • Emellett vádat emeltek volna az Országimázs Központ, az Ezüsthajó és Happy End Kft-k miatt is, amelyeken keresztül közpénzből finanszírozták a Fidesz kampánycégeit, azaz a kampányát.

Akkor ez még ügy volt, ma teljesen bevett szokás. De bírósági ügy már akkor sem lett belőle, mert Polt ezekben nem látott semmi kivetnivalót.

op1.jpgPolt már eleve úgy került a jelenlegi helyére egykori Fidesz-képviselőjelöltként, elődje, Györgyi Kálmán egy Áder házelnökkel történt találkozó után viharos gyorsasággal lemondott. Nehéz ebben az esetben nem feltételezni a zsarolást, különösen, ha tudjuk, hogy a Fidesz-pártpénzek ügyében azonnal megfeneklett a nyomozás. (Nem találták meg például Schlett Csabát, aki benne volt a telefonkönyvben.)

Polt elsődleges feladata már az indulásakor, 2000-ben az volt, hogy blokkolja a Fidesz számára kellemetlen ügyeket. És ez csak felerősödött 2002 után, amikor az új kormány a bíróságra bízta volna ezek jogszerűségének megítélését.

De miért teheti meg Polt és ügyészsége, hogy elmulasztja a kötelezettségeit, és miért nem teszik meg azokban az országokban, ahol a legfőbb ügyész egyszerű kormányhivatalnok? A válasz egyszerű: nem tehetik meg, mert nem kizárólagos képviselői a közvádas ügyeknek, míg Magyarországon Polték igen.

Magyarországon az ügyészségnek van egyedül eljáráskezdeményezési joga közvádas ügyekben,

míg máshol ezt bárki megteheti, majd a bíróság eldönti, igazat ad-e neki.

Ha nálunk az ügyészség nem emel vádat, akkor senki másnak nincs ehhez joga. Így Polt tetszése – vagy Orbán instrukciói – szerint eldöntheti, indít-e eljárást. Ha a Orbánnak és a Fidesznek kellemetlen, büntetőjogi relevanciákkal is járó esetről van szól, akkor nem indít.

Annyira biztosra akartak menni, hogy 2011-ben ezt beleírták az alaptörvénybe is:

29. cikk
(1)85 A legfőbb ügyész és az ügyészség független, az igazságszolgáltatás közreműködőjeként mint közvádló az állam büntetőigényének kizárólagos érvényesítője.

Az addig oké, hogy az ügyészség a kormány büntetőpolitikáját képviseli. De képviseli az ország érdekeit, ha a kormány büntetőpolitikája nem?

Ha Magyarországon is lehetne magánvádat emelni korrupciós ügyekben például, hiszen az közpénz, mindannyian érintettek vagyunk, akkor az ügyészség nem merné elmulasztani a kötelességét. Hiszen ha már úgyis bíróság elé kerül az ügy (mert ha ők nem emelnek vádat, akkor megteszi helyettük más), akkor már jobb saját kézben tartani a dolgokat.

De ha bíróság elé kerülne a Fidesz legfőbb politikája… Abba jobb nem is belegondolni. Talán akadna bíró, aki nem értené meg a korszellemet, és esetleg

korrupciónak nevezné a nemzeti tőkefelhalmozást.

És akkor a választók már nem azt látnák, hogy a kormány mond, tesz vagy ellop valamit, az ellenzék meg tiltakozik. Egy állítás, egy tagadás.

Hanem lenne egy független hatóság vagy hivatal, amelyik a választók segítségére (meg a közpénz és egyúttal a közerkölcs védelmében, ti. ne lopj!) állást foglal, akkor lehet, hogy jobban értenék a dolgokat.

A bíróság nem csak a törvényt védené, hanem a politikát is értelmezné. Lopás vagy legfőbb politika. De ez az, ami nem történik meg. Nem jutnak addig az ügyek. Milyen ügyek? Zuschlag-ügy se volt, Matolcsy-ügy sincs.

Ez az egyetlen dolog, ami Orbánt hatalmon tartja: az ügyészség eljáráskezdeményezési joga a közvádas ügyekben.

  1. Az elkövetők elkövetnek,
  2. a Fidesz legfőbb politikája megvalósul,
  3. a sajtó feltár,
  4. az ellenzék tiltakozik,
  5. a bíróság szétteszi a kezét, hozzájuk el se jutott az ügy,
  6. a választó meg 3 nap (vagy néhány hét) alatt el is felejti, hogy már megint meglopták.

Hiszen Orbán is megmondta

a fékek és ellensúlyok rendszere amerikai találmány, amit Európa intellektuális renyhesége miatt elfogadott.

Hát ők már nem ilyen intellektuálisan renyhék. Ők megoldották a problémát, és megosztották a hatalmat a Cinege utca és a hatvanpusztai major között.

Ha egyszer autokraták akarnánk lenni, valaki ne felejtsen el figyelmeztetni, hogy gondoskodjunk magunknak egy megfelelően lojális legfőbb ügyészről. Az eljáráskezdeményezési jog már megvan, minden további már jön magától.

Ha a legfőbb ügyész a miénk, bármit megtehetünk. És bármit meg is teszünk.

 

Facebook Comments