A jó hazugság 90 százaléka igaz – bár ettől még ordas kamu marad. Pontosan tudják ezt a Fidesz spindoktorai, Habony sameszai. Bemutatjuk, hogy működik a kormányzati propaganda hazugsággyártása.
1. A folyamat természetesen egy nagyon (nagyon-nagyon) magas szinten meghozott döntés. (Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a kedves vezető személyesen rendelte el a likvidálást, de a fő irányokat rajta kívül senki nem szabhatja meg. A végrehajtást végzők személyes bárdolatlansága és stílustalansága ott van minden eredményen.) Ezt azonban nem látjuk, hisz a nyilvánosság kizárásával, a hatalom elefántcsont tornyában születik, zárt ajtók mögött.
2. A következő lépést már az operatív irányítók vezénylik. Mindenek előtt: ki kell találni a megfelelő hazugságot – minden más csak ez után történik.
3. Maga az akció.
4. Ezzel párhuzamosan a hazugság tálalása.
5. A hazugság habosítása, újabb részletekkel gazdagítva az eredeti narratívát. (Fontos: ettől akkor sem szabad eltérni, ha már a napnál is világosabb, hogy hazudtak.)
6. Hetekkel, hónapokkal vagy évekkel később learatni a hazugság gyümölcsét.
És most néhány időszerű és régebbi példa a mechanizmus működésére.
Népszabadság
- A kedves vezető ebben az esetben a nyilvánosság előtt hirdette meg a programját: át kell venni a média irányítását. Az már szűk körben dőlt el, hogy amit nem lehet átfordítani, azt el kell hallgattatni.
- A megfelelő hazugság: „gazdasági indok”.
- A Népszabadság megszüntetése, a szerkesztőség totális átverése. (Péntek délután még hatalmas nyitóbulit ígértek nekik vasárnapra, szombat reggel már ki is voltak zárva mindenhonnan.)
- Hosszú kiadói közlemény megjelentetése, amely kétség kívül sok igazságot tartalmazott – az egész mégis orbitális hazugság.
- A habosítás: valójában az MSZP felelős a lap sorsáért; ideje volt bezárni ezt a posztkommunista maradványt; a szocik szoktak lapokat bezárni.
- Néhány hét vagy hónap után a cégbírósági bejegyzésben megjelenik „Mészáros Lőrinc”, mint a kiadó új tulajdonosa.
Reklámtáblák
- Mindenkitől el kell venni az üzletét, ha nem velünk van.
- A villanyoszlopokról lógó reklámtáblák zavarják az autósokat.
- Törvényileg betiltani a reklámokat az oszlopokon.
- Hosszú elemzés a közlekedés veszélyeztetéséről.
- Nemzetközi gyakorlatra hivatkozni.
- Miután a szocialistának tartott vállalkozó csődbe ment, és Garancsi István fillérekért megszerezte a cégét, szép csöndben újra engedélyezni két év elteltével a lámpaoszlopokról lelógó reklámokat.
Tankönyvkiadás
- Ki kell irtani a liberális mocskot az oktatásból.
- A túl nagy kínálat megdrágítja a tankönyveket.
- Államosítani a tankönyvkiadást.
- Nagyobb lesz a választási lehetősége az iskoláknak.
- Akkor is nagyobb lesz a választék, ha kevesebb könyvből lehet választani.
- A kedves vezető és bölcs gondolatai bekerülnek a történelemkönyvekbe.
Ilyen egyszerű ez – miközben
szinte lehetetlen védekezni ellene.
Aki ugyanis józanul akar gondolkozni, az reflexből elkezdi cáfolni a felkínált hazugságot. „Persze, veszteséges volt a Népszabadság, de…”, „Igen, az MSZP-nek volt benne tulajdonrésze, de…”.
Parttalanná válik a cáfolat, bonyodalmas, hosszú – főleg az alaphazugsághoz képest. Különösen akkor, amikor elkezdődik a hazugság-májusfa feldíszítése. Aki vitatkozni akar vele, óhatatlanul a színes kösöntyűket kezdi letépkedni, miközben az illetékes narancsfi épp azzal lendülettel aggat rá újabbat.
Bármennyire is átlátszóak ezek a hazugságok, mégis hatnak. Ugyanis nem az ellenzéket vagy a velük szimpatizálókat akarja meggyőzni. A célja mindig az, hogy a Fidesz-fanatikusok tudjanak mire tekinteni, mindig legyen egy aktuális májusfa kamuból, amit körül lehet ugrálni boldog mosollyal.
ashwood