Tarlós hiába próbálja leplezni, de pusztítást hoz Budapestre

Tarlós hiába próbálja leplezni, de pusztítást hoz Budapestre

Nemrég jelentette be Tarlós István, Budapest főpolgármestere, hogy 10 ezer fát ültetnek Budapesten. Az utóbbi évek tömeges fapusztulása és fakivágásai után ez új fordulatot jelenthet a szmogos levegőjű fővárosban. A terv azonban nem pótolja azokat az egészséges 100- 200 éves fákat, amiket a Liget Projekt keretében, vagy a Római parton fognak kivágni.

tarlos_femina.jpg

 

Az utóbbi évtizedek Budapestnek nem használtak, ha a levegő minőségét és az élhetőséget vesszük alapul. Míg Berlinben, vagy Bécsben, esetleg Prágában nem kell két sarkot sétálni, hogy jól gondozott parkba jusson és egészséges fákba ütközzön az ember, addig Budapesten a zöld zsebkendőnyi területen vegetál. Egyes számítások szerint 30 ezer fa hiányzik a fővárosból – és rengeteg park. 

 

Íme, a tökéletesen embertelen városfejlesztés képlete: 

1. Az összes kesze-kusza ingatlanfejlesztést kezd úgy, hogy kivágod az új, ill. felújítandó épület környéki fákat. Az építkezés végén néhány facsemetét ültetsz vissza és sorsára hagyod őket. (Elég megnézni az Egyetem tér környékét az ELTE jogi kara előtt: az autókat ugyan kitiltották, viszont nyáron meg lehet pusztulni hőségtől a térkő-sivatagban. Ugyanez a pusztítás várható most a Városligetben is.) 

2. Építsd az összes új ingatlant szélcsatornákba (Mammut, Aréna Pláza), nehogy a levegő cserélődhessen a város felett. A környezeti szempontokat hagyd ki az egész városfejlesztésből. 

3. “Ápold” a fákat láncfűrésszel, egy olyan Főkert segítségével, ahol alulfizetett, képzetlen embereknek a kezébe adod, hogy gallyazzanak. A fákat a mai napig úgy „ápolják”, hogy a Főkert néhány embere kimegy és nekiesik a láncfűrésszel. Aztán vagy túlélik, vagy nem. Pedig ezek a fák, főleg az idősebbek, tudnák hűteni az utcákat és megkötni azt az irgalmatlan mennyiségű szálló port, ami beférkőzik a tüdőnkbe és jelentősen megrövidíti az életünket. A légszennyezettség miatt a budapestiek átlagosan három évvel élnek kevesebbet, mint azok, akiknek egészségesebb levegő jut.

4. Támogasd a gépkocsiforgalom növekedését, szemben a tömegközlekedéssel és a biciklisekkel. Garantált az állandósuló szmog és dugó. Halogasd a dugódíj bevezetését. Pláne legyen sunyi a szmogriadó rendszere: nem kell elrendelni, ha egy napon belül javulhat a helyzet. Így alig-alig kell korlátozni az autóforgalmat, vagy szmogriadót elrendelni. (Kis szigorítás lépett életbe idén; de ez is csak a szigorításban lévő autók körét növeli, nem pedig a szmogriadó elrendelésének körülményeit módosítja.) 

5. Nincs szükség zöld fejlesztésekre: hagyd a Főkertet lerohadni, még véletlenül se legyen zöld koncepciód, vagy bármiféle olyan hivatali részleged, amelyik a természetes környezettel foglalkozik. Elég helyette megölelni  a Ligetvédőket, az jót tesz a PR-nak. (Vagy hülyének néznek.) 

6. Támogasd a környezetromboló megaprojekteket, mint a Liget Projekt, vagy a Római parti gát, ahol egészséges és idős fák ezrei pusztulnak el. 

Mindez két dolgot eredményez:

Borzalmas levegőminőséget.

Élhetetlen várost.

 

…és nem utolsó sorban, nagy bukót Tarlósnak. Nyilván, majd a Fidesz kinevezi időben az utódját – ha hagyjuk. 

Ezeket a trendeket megnézve a 10 ezer fa még kevés is, főleg, ha utána nem foglalkoznak velük és tartósan marad a szmog, tovább növekszik a beteg emberek száma. 

 

Mit lehetne helyette?

 

Ha a főpolgármester tényleg meg akarná oldani Budapest gondjait, akkor a következőket tehetné:

– szintetizálhatná a különböző közlekedési igényeket (autó, tömegközlekedés, bicikli), ahelyett, hogy elnyomná a tömegközlekedést és a biciklis fejlesztéseket az autókkal szemben;

– tovább folytathatná a fásítási programot és ültethetne még pár tízezer fát, gondozhatná is őket, parkosíthatná Budapest üres telkeit és tereit;

– létrehozhatna néhány komplex, átgondolt zöldítési programot, ami nem csak politikai tűzoltás jelleggel, kapkodva jön létre;

– létrehozhatná a zöld alpolgármester pozícióját, aki folyamatosan javaslatokat fogalmaz meg, véleményezi környezeti szempontokból a fejlesztéseket és, ha szükséges, beavatkozik; hogy olyan tervek ne születhessenek meg, mint a borzalmas betontömbökkel operáló Liget Projekt, vagy a korrupciótól bűzlő Római parti gát sztorija.

De leginkább emberként kellene tekinteni a budapestiekre, akiknek emberi igényeik vannak: egészséges környezetben élni, nem pedig egy szmogos, lepusztult városban kínlódni.

Facebook Comments