A Fővárosi Közgyűlés – szerda délután négy órától – ingyenessé tette a tömegközlekedést azoknak az autósoknak, akik a mostani szmogriadó idején nem használhatják járművüket a kedvezőtlen környezetvédelmi besorolás miatt. Persze, csak a forgalmi engedély felmutatása mellett. Két napja Tarlós szerint ez „még nem volt ilyen egyszerű” kérdés.
A rossz környezetvédelmi besorolású autósoknak ma 4-ől elég a forgalmi engedélyt felmutatni a budapesti tömegközlekedés használatához, ugyanis a Fővárosi Közgyűlés
- a forgalmi engedély felmutatása mellett
- szerda délután négy órától
ingyenessé tette a tömegközlekedést azoknak az autósoknak, akik a mostani szmogriadó idején nem használhatják járművüket a kedvezőtlen környezetvédelmi besorolás miatt.
A testület egyhangúlag támogatta az erről szóló ideiglenes rendeletmódosítást. Ezt Tarlós István főpolgármester szóban kezdeményezte azoknak az ellenzéki javaslatoknak a vitájában, amelyek mindenkinek ingyenessé tették volna a budapesti tömegközlekedést szmogriadó idején.
Tarlós István ezeket az autósokat “a legrászorultabbaknak” nevezte,
nem híve ugyanis annak, hogy a legjobb környezetvédelmi besorolású, vagyis általában újabb és drágább autók tulajdonosai is ingyen használhassák a tömegközlekedést.
A szmogriadó idején a fővárosban azokat az autókat nem lehet használni, amelyek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód nullától négyesig terjed, vagy a forgalmi engedélye nem tartalmaz ilyen kódot.
A forgalomkorlátozás reggel 6-tól este 10 óráig tart és Budapest közigazgatási területére vonatkozik. Az intézkedés betartását a rendőrség ellenőrzi, amely bírságot szabhat ki az azt megszegő autósokra.
Két napja még mást gondolt
Két napja pont Tarlós István volt az, aki azt mondta: „nem olyan egyszerű kérdés” a BKV-t ingyenessé tenni az autósoknak. A főpolgármester hétfőn a Kossuth Rádió 180 perc című műsorában még abban reménykedett, hogy csütörtökön enyhíteni lehet a magas szállópor-koncentráció miatt Budapest közigazgatási területére elrendelt közlekedési korlátozáson. De ez nem jött be: a szálló por koncentrációja még mindig nagyon magas, várhatóan az is marad, ugyanis nincs szél.
A főpolgármester hétfőn arra a kérdésre, hogy akkor ezeken a napokon miért nem ingyenes a budapesti tömegközlekedés, csak annyit válaszolt: Ez nem olyan egyszerű kérdés. Hozzátette, hogy a szmogriadót a főpolgármesternek kell elrendelnie, az ingyenességről már nem neki egyedül, hanem a Fővárosi Közgyűlésnek kellene dönteni.
A főpolgármester megjegyezte azt is, hogy ilyenkor nem lehet ingyenesen utazni a MÁV és a Volán járatain sem, tehát nem feltétlenül alátámasztható ez az ingyenesség sem. Az intézkedést törvény szabályozza, és ilyenkor, szmog esetén sok ember egészsége forog kockán. Pedig pont jól jönne: ugyanis a fővárosban megtett autóutak kétharmada az agglomerációs közlekedéshez kapcsolódik. Ezt már Lenkei Péter mondta el, aki a Levegő Munkacsoport munkatársa. Ő is egyetért vele, hogy ingyenes BKK-járatok kellenének, sőt szerintük nagyobb kár éri az országot a szennyezett levegő miatt (beteg emberek, több tb-költés), mint a pár nap kieső tömegközlekedési bevételek miatt.
Ki jár rosszul?
- A tömegközlekedők – akik idáig megvették a bérletet és nem szennyeztek annyit.
- A biciklisek és gyalogosok, aki semmit sem szennyeztek (maximum otthon a fűtéssel, ha fával fűtöttek.)
Kik járnak jól?
Azok, akik miatt a szmogriadó van.
Budapesten a közlekedők kb. 35%-a jár autóval, de a legszennyezettebb belvárosban ez az arány még kisebb is lehet. Eközben egy több négyzetméter helyet foglaló kocsiban átlagosan 1.2 ember ül. Tehát az autózó kisebbség kárt okoz az egész közösségnek (hiszen ők is szívják a szmogot), és a közösség vagyonát igazgatók még támogatják is őket ebben.
Nem azt állítjuk, hogy az autósokkal van a baj, főleg nem azzal, akinek nem telik kevésbé szennyező kocsira. A gondot azok a városvezetők okozzák, akik nem a környezetbarát közlekedési módokat fejlesztik. Jobb szolgáltatással bárkit ki tudnának szedni a kocsijából, és közben a közterületeket is át lehetne úgy formálni, hogy csak a muszájból vezetők üljenek kocsiba.
Amúgy napok óta tilos a legszennyezőbb autók közlekedni. Még sosem találkoztunk egy rendőrrel vagy közterület-felügyelővel, aki emiatt bírságolt volna, pedig a bérletet mindenkin számon kérik.
Egyébként az Index szerint látványosan csökkent a közlekedő gépkocsik száma Budapesten a szmogriadó miatt, a légszennyezettség mértéke azonban egyelőre nem mérséklődött számottevően. A Levegő Munkacsoport szerint elhibázott a szmogrendelet, a VEKE további szigorítást követel. A riadót várhatóan fenntartják csütörtökig.