Ilyen szarvashibáktól hemzsegő rendszert egyszerűen nem szabadott volna kiengedni a kezükből. Még nagyobb szégyen azonban az, ahogy a kritikára reagált a BKK-vezér.
Hekkertámadásnak titulálta a jó szándékú figyelmeztetést a keddi sajtótájékoztatón Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója. Ráadásul miután a programozó megírta a BKK-nak, hogy átverhető az új rendszer, fel is jelentették.
Nagyon bosszantó ez a fajta kommunikáció. Egy ilyen jellegű problémára pedig csak egy inkompetens ember reagálhat úgy, ahogy tette azt Dabóczi: felháborodik, kikéri magának, hárít, vádaskodik és perel. Szégyen. Nemhogy magába szállna, és csendben lenyilatkozná, hogy dolgoznak a probléma megoldásán.
Múlt héten vezette be elektronikus jegyrendszerét a Budapesti Közlekedési Központ. A start után azonban egyre több problémára derült fény.
Informatikusunk a rendszer hibájának súlyát és az erre adott BKK reakciót ahhoz hasonlította, mintha valaki aranyat árulna a piacon egy kis asztalkán becsületkasszával. Aztán felháborodik, ha valaki szól, hogy ez így nem biztos, hogy jó ötlet.
A kritika óta egyébként sokat javítottak a rendszeren, amelynek induláskor olyan amatőr hibái voltak, amit egy hobbi programozó is kiszúr. Egy olyan metódust használtak, amiben szabadon látszottak az adatok. Ez hasznos lehet ( például egy oldalon való keresésnél, annak lemásolásánál) Viszont egyáltalán nem biztonságos jelszavak, és összegek esetében.
Ez nem csak a BKK-ra nézve volt kijátszható és szerencsétlen megoldás, hanem a felhasználókra, önökre is. Hiszen így még egy “hobbi hekker” is hozzáférhettek az adataikhoz.
A T-Systemsre nézve is kellemetlen ez az ügy. Ezt így nem lett volna szabad kiengedni a kezükből. Az egy dolog, hogy a közelmúltban sok gyakornokot felvettek mérnök infós végzettséggel (ami egyébként az oktatás színvonalával kapcsolatban is támaszt aggályokat), de hogy ezt valami góré kiengedte a kezéből normális tesztelés nélkül, az nagyon nagy szégyen.
Ez egyébként pontosan az a mentalitás, ami nagyon sok kormányközeli, EU-s pénzeken élő magyar vállalatra jellemző: nem csinálunk semmit, várunk, várunk, aztán egyszer leszólnak fentről, hogy most azonnal kell valami, és megy a kapkodás, gyorsan összedobunk valamit, és átadunk (jó esetben) határidőre egy kókányolt szart, és még büszkén vállon is veregetjük magunkat.
Ha pedig valaki szembesít azzal, hogy ez bizony egy fos, akkor az egy csúnya, nagyon rosszindulatú, negatív hozzáállású analfabéta.
És mindez mennyiért? A sajtótájékoztatón kiderült, hogy e szolgáltatás 22-25 millió forintba kerül. Havonta. Ez elvileg tartalmazza az üzemeltetést, a karbantartást, a biztonsági szolgáltatást. Hát mit ne mondjak, eddig nem nagyon dolgoztak meg a pénzükért a biztonságért felelős szakemberek.
Tudjuk, hogy az informatikai szolgáltatásokat alaposan meg kell fizetni. A rendszer amatőr hibáit tekintve ez azonban így egy elég túlárazott összegnek tűnik. Köztudott azonban, hogy az informatikai szolgáltatásokkal lehet a legjobban sikkasztani.