Alig 2 százalékos a felcsúti kisvasút kihasználtsága

Alig 2 százalékos a felcsúti kisvasút kihasználtsága

Ciklusonként épít magának közpénzből Orbán Viktor valami kis játékot. Az előző választás előtt a felcsúti II. Ramszesz stadion Pancho Aréna készül el, most pedig az Orbán és Mészáros Lőrinc telkein áthaladó kisvasút.felcsuti-kisvasut.jpg

Az utóbbiról éppen az Orbán Viktor (illetve hivatalosan Mészáros) tulajdonában lévő kormánylap rántotta le le a leplet, pedig egész oldalas cikkében éppenhogy megvédeni igyekezett a támadásoktól a felcsúti klán mohóságának, kivagyiságának, gőgjének és megalomániájának legfrissebb jelképét.

A Magyar Idők címe szerint

LÁTOGATÓK TÍZEZREI

utaztak a vonaton. A cikk szemmel láthatóan azért készült, hogy alátámassza a Fidesznek azt az állítását, miszerint a kisvasút jó teljesít kihasználtságában: még meg is haladja a vállalt számokat.

Itt tehát még voltak “vállalt számok” (bár Puskás szóvivő konkrétat nem említett), csakúgy, mint Deutsch EP-képviselőnél, aki hétfőn arról nyilatkozott, hogy a kisvasúton eddig 40 ezren utaztak, miközben 10 ezret vállaltak. Azonban Deutsch egyik adata sem igaz, ami már-már egészen természetes.

Látogatók tízezrei, de mennyi idő alatt? 40 ezret, illetve 10 ezret, de milyen időtávban? 

A döbrögi felcsúti kisvasút terveiben három éve megadták a tervezett utasszámokat, amit akkor az Átlátszó kért ki:

  • a férőhely-kapacitást 5 és 8 ezer közé tették
  • a vonatok (kapacitástól és a becslés pesszimista/optimista) voltától függően naponta 128-208-218-354 utast képesek szállítani.

A kormánylap, miközben arról áradozik, mennyire megérte a több mint egymilliárdos presztízsberuházás, és milyen hasznos a vonat, arról nem tesz említést, hány napon keresztül nem vettek jegyet egyáltalán a vonatra (53), vagy hogy hányszor indult el utas nélkül a vonat (2), meg hogy milyen veszteséget termel, véletlenül leközli az utasszám-adatokat a 2016. április 30-ai indulás óta.

Talán abban bíztak, hogy az átlag olvasójuk vagy az egyszeri Fidesz-szavazó úgysem képes osztani-szorozni ötjegyű számokat. Puszta tévedésből közölhették.

Talán ők sem fogták fel, mit jelentenek a számok.

Eszerint tavaly valamivel 30 ezer, idén szeptember 17-ig pedig 27 ezer fölött volt az utasok száma. Ebből egy gyors számolással az is kiderül, hogy 506 nap alatt a vonatok valamivel több mint 57 ezer utast szállítottak. Azaz napi átlagban 113-at.

Ami még a legpesszimistább becslést is jóval-jóval alulmúlja.

A pesszimista kalkuláció ugyanis 50 százalékos kihasználtsággal 128 utast számol egy vonatra. Nem egy napra, egy vonatra. De egy nap alatt sincs ennyi.

A kihasználtság alig több 2 százalékos:

  • a vonatok napi minimum 5120 embert tudnának szállítani,
  • de csak 113-at kell átlagosan.

Elképzelhetjük, mi lenne, ha a Fidesz politikusai nem szerveznének kirándulásokat, hogy a legodaadóbb választóik elzarándokolhassanak Felcsútra, hogy megnézzék, a miniszterelnök stadionját, vonatát, házát és kerti budiját.

A Magyar Idők címében kisvasútblöfföt emleget, és milyen igaza van. De még finoman is fogalmaz. 

Bár a kormánylap azt állítja, a támogatás elnyerésének nem volt feltétele a garantált utaslétszám, a brüsszeli bürokraták minden bizonnyal mégiscsak tekintetbe vették a becsléseket, amikor a pénz odaítéléséről döntöttek. Egyszerűen fel nem merült, hogy egy kormány ekkorát mer hazudni.

Innen nézve már mindenki nagyon kíváncsi lehet, mi lesz az Orbán-rezsim presztízsberuházása a következő ciklusban. Ha a volumenében összehasonlíthatatlanul nagyobb, de éppen ilyen megalapozott előzetes számításokra épülő atomerőmű, akkor az nagyon fájni fog mindannyiunknak.

Facebook Comments