NER-propaganda az érettségin

NER-propaganda az érettségin

Lezajlottak az őszi írásbeli érettségi vizsgák. Az eredményeket még nem tudjuk, de a javítókulcs alapján bárki ellenőrizheti, mennyire hű alattvalója a Nemzeti Együttműködés Rendszerének.erett.jpg

A tavalyi tanévben bevezetett szakmai ágazati érettségik körül sok volt a gubanc. A követelmények, amelyek alapján a diákok felkészülhettek volna, csak hónapokkal az évkezdés után kerültek nyilvánosságra, így a gyerekeknek sokkal kevesebb idejük volt tanulni, mint más tantárgyak esetében. Az Oktatási Hivatal által kiadott mintafeladatsorokban

olyan szakmai hibák bukkantak fel,

amelyek több szempontból is  vállalhatatlanok voltak. A májusi írásbelikben is akadt bőven megkérdőjelezhető tartalom, és a megszületett eredmények is jól tükrözték, hogy egy összecsapott, csak élesben tesztelt számonkérés mennyire lehet hatékony. Segítünk: nem nagyon.

Ezek után nem csoda, hogy az őszi érettségit már némi gyanakvás előzte meg. Különösen a pedagógia ágazati írásbeli vizsgát, amelynek a mintafeladatai között olyan gyöngyszemeket fedezhettünk fel tavasszal, mint hogy család csak két különböző nemű ember utódnemzésre képes közössége lehet, vagy hogy a fenyítés elfogadható nevelési eszköz.

Az Oktatási Hivatal honlapján már elérhető az október végi vizsga kérdéssora és javítókulcsa is. Ezek alapján az feltételezhető, hogy a feladatsort kidolgozó csapat a nyarat inkább pihenéssel töltötte, mint a rendszer finomításával és szakmai fejlődéssel. Az, hogy a kritikák mégis érzékenyen érintették őket, abból látszik csupán, hogy a javítási útmutatóba bekerült egy rövidke kitétel, ami

bármilyen probléma áthidalására használható.

A mágikus, mindent megoldó mondat így hangzik:

Más, szakmailag helyes válasz is elfogadható.

Az írásbeli feladatsor javítókulcsában a megoldandó feladatok egyharmadánál szerepel ez a kitétel. Így az értékelő tanár nem teheti szóvá, hogy az útmutató szakmai hibákat tartalmaz, a feladatlap kidolgozóinak pedig nem kell elismerniük, hogy annyira azért nem értenek a témához, mint amennyi pénzt kaptak a feladatsor előállításáért.

Az, hogy egy magasabb szintűnek tartott számonkérés esetén mennyire szerencsés, hogy a feltett kérdések jelentős része annyira pontatlan, hogy a válasz nagyjából bármi lehet, már más kérdés.

De hagyjuk a szakmai szőrszálhasogatást, és nézzük meg inkább, hogyan neveli a jövő pedagógusait az idei érettségi feladatsor! A választások előtt néhány hónappal érdemes minden alkalmat megragadni az igehirdetésre. És ki más lehetne erre fogékonyabb, mint egy csapat halálra rémült vizsgázó fiatal?

A pedagógiai szakmai érettségi feladatsor 11. feladatában (pdf) interjúkérdéseket kell összepárosítani a rájuk adott válaszokkal. Ez egy remek szövegértési feladat. Formailag legalábbis. Tartalmilag azért vethetnek fel kérdéseket az alábbiak például:

  • Milyen fázisban tart jelenleg a pedagógus életpálya-modell?
  • Mostanra része lett a köznevelési törvénynek.

 Vagy:

  • Mikorra tervezik, hogy a tankönyvek helyett minden gyerek kap egy tabletet?
  •  Bízom abban, hogy ha bevezetjük az új Nemzeti alaptantervet 2018-ban, nyilván felmenő rendszerben már megjelenik ez az intézkedés.

Ezek a helyes válaszok 3-3 pontot érnek, az egész feladatra összesen 12 pont adható. Ennyin már múlhat egy osztályzat, azon pedig később akár a továbbtanulás esélye is. Ilyenkor senkinek nem lehet saját véleménye. Nyel egy nagyot, és

beírja az elvárt megoldást.

Csak egy pici jel egy rubrikában, nem olyan nagy dolog. Pont, mint jövő tavasszal egy szavazófülkében állva. De addigra már minden most érettségizett tudni fogja, mi a melegen ajánlott megoldás.

Kerényi Kata

Facebook Comments