Magyarország nem szállít 1000 buszt Iránba, csak kifizeti, hogy a perzsák gyártanak maguknak. A NER már megint át lett verve. A választókról nem is beszélve.
Két dolog a fontos: hogy magyaroknak adjon munkát, és a profitot itthon tartsa – így kommentálták a jobboldalon, Varga Mihály gazdasági miniszter teheráni bejelentését, hogy aláírták a szerződést arról, hogy
a NER-kompatibilis, erősen jobboldali és UFO-hívő oligarchától vesz buszokat Irán.
Ehhez képest két dolog nem fog megtörténni:
- nem a magyarok szállítanak buszokat,
- nem kerül haza a profit (ha lesz egyáltalán rajta).
Széles Gábor voltaképpen nem is hazudik, amikor az üzletről beszél saját napilapjában, legfeljebb nem bontja ki az igazság minden részletét, és nem javítja ki az újságíró kérdését, miszerint
Milyen típusú autóbuszokat szállítanak Iránba?
Amiből úgy tűnik, mintha szállítanák az a buszokat, amihez például kellenének buszok. Amihez kellene gyártókapacitás. De egyelőre se busz, se gyártókapacitás. Mégcsak busztervek sincsenek pillanatnyilag.
Széles amúgy 2003 óta nem gyártott autóbuszt, azóta csak mindenféle hangzatos tervek és ígéretek léteznek. Kb. mint a világmegváltó energiacella vagy a gravitáció kikapcsolásának ügyében.
Egy évtizede nála van ugyan az egykor világhírű Ikarus-márkanév, de se komoly szakembergárda, se minőségi gyártósor nincs a birtokában.
Az említett interjúban két kérdéssel korábban maga foglalja össze az ügylet lényegét, csak azt utóbb nem hangsúlyozzák agyon:
Iránnak eltökélt szándéka, hogy hosszabb távú együttműködés révén Ikarus autóbuszokat gyártson. Ebből adódóan most a legfontosabb feladat, hogy ehhez megtaláljuk a szakmai partnereinket, és megkezdjük a tárgyalásokat a gyártás előkészítéséről.
Szóval Irán gyártaná az Ikarus-buszokat. Ez így azért már egészen más:
- a buszokat nem Magyarországon gyártják, hanem Iránban,
- nem magyarok kapnak ezzel munkát, hanem perzsák.
Széles és az Ikarus legfeljebb szakmai partner lesz, és nem neki lesznek szakmai partnerei, ami minden bizonnyal annyit jelent, hogy ő
csak az Ikarus-brandet adja és a knowhow-t.
Ami egyelőre neki sincs meg. Ezt Széles korrekt módon el is ismeri:
Mások az ottani elvárások és a műszaki követelmények, ez a fejlesztési kapacitásokat illetően komoly kihívást jelent nekünk is. (…) meglehetősen komoly iramot kell diktálni, hogy az ehhez szükséges fejlesztési kapacitásaink rendelkezésre álljanak.
Ugyanezt állítja az iráni Press TV. Eszerint Széles és iráni partnere Iránban gyártana buszokat, a munka várhatóan két éven belül el is indulhat. Ahelyett, hogy már holnap indulna (vagy mondjuk tavasszal). Ami arra a feltételezésre ad okot, hogy egyelőre se gyár, se kész busztervek.
Ami onnan nézve különösen aggasztó, hogy ugyancsak az iráni Press TV szerint a magyar állami tulajdonú Eximbank 162 millió euró, kb. 50 milliárd forintos hitellel száll be a dologba.
- Amihez nem árt tudni, hogy Irán nem nagyon kap hitelt a nemzetközi pénzpiacon, mert híresen rossz adós.
- És nem is nagyon szállítanak neki komoly cégek, mert az iráni cégek időnként elfelejtenek fizetni, az állam pedig nem hajlandó kényszeríteni őket erre.
És ebbe tol bele az Orbán-kormány 50 milliárdot.
A dolog tehát úgy néz ki, hogy
Iránnak lesz egy buszgyára, amit kifizettet egy lúzer országgal,
amelyikben legfeljebb egyetlen ember, az egyik kormányközeli oligarcha járhat jól, de ő is csak akkor, ha sikerült előkaparni valahonnan egy gyártható autóbusz-tervet.
Ha igen, akkor neki leesik valami az 50 milliárdból, amit Irán soha nem fizet vissza, de legalább lesz 1000 darab busza.
Kivéve persze, ha Széles energiacellákkal vagy antigravitációs hajtóművel próbálja felszerelni a buszokat, mert akkor még Irán se jár jól, és sikerül előállítani a gazdaságtörténet egyetlen olyan üzletét, amelyiken mindenki csak bukik.
A magyar állam tulajdonképpen akkor veszít a legkevesebbet, ha Irán nem invesztálja az üzletbe a rá jutó költségeket, mert akkor az 50 milliárdnak csak az időarányos hányada megy a levesbe.
Pillanatnyilag ott tartunk, van még remény arra, hogy Széles és Irán nyer, és csak Magyarország veszít. A kormánypropaganda meg harsogja, hogy újra fellendül a magyar autóbuszgyártás.
Ez a NER keleti, meg déli nyitása.