Farkasházy szerint politikai okból szűnt meg a Heti Hetes

Farkasházy szerint politikai okból szűnt meg a Heti Hetes

Behatoltak a Fidesz rajongótáborába.ft.jpg

Lehet, hogy volt valami háttéralku, amiről én nem tudok. (…)  Lehet, hogy itt valami történt…

A Zoomon megjelent iinterjújában Farkasházy Tivadar nem mondja ki explicite, hogy politikai nyomásra szűnt volna meg az 1999-től 2016 decemberéig futó szórakoztató műsor, de

erősen utal rá:

Borókai Gábor évekkel ezelőtt elmondta nekem, nem a mi oldalunkkal – Verebes, Havas stb. – volt a baj, hanem a „túloldallal”. Bajor, Hernádi és Gálvölgyi egy olyan réteget is bevont, amely nem nagyon érdeklődött addig a politika iránt. Őket az nem izgatta, hogy mi hárman mit mondunk, mit írunk a saját táborunknak, de ezzel a három remek színésszel ne hatoljunk be az ő többmilliós rajongóbázisukba. Megfertőztük őket a politikával, ezért haragudtak ránk. 

A humorista állítása (vagy sejtetése) éppen nem mondanak ellent az ismert tényeknek: a reklámadóval fenyegetett RTL 2014-ben kezdete komolyan venni a politikai híreket, aminek eredménye lett, hogy a Híradója nézettsége magasan a konkurenciája fölé nőtt, a Fidesz támogatottsága viszont az év végére megbicsaklott.

A reklámadó a teljes érbevétele 40 százalékát vonta volna el az RTL-től, ami legvalószínűbben a cég kiszorítását célozta volna Magyarországról, illetve a frekvencia, meg a brand eladását egy Fidesz-közeli oligarcha számára. A népszerűségvesztés hatására az Orbán-kormány – lehet, csak átmenetileg – elállt a tervtől, és 2015 januárjában megállapodott az RTL-lel a teher jelentős mérsékléséről (40%-ról 5%-ra).

Idén ugyan emeltek a terhen (7,5%-ra), de az RTL addigra már átalakította hírszerkesztési stratégiáját,

fokozatosan, alig észrevehető módon.

A politikai hírek mértéke a Híradóban a fél 7 utáni néhány (legfeljebb 10 ) percre korlátozódik, mutató van ugyan politikai magazinműsora Baló Györgynek, de éjszakai, legfeljebb 100 ezer ember által nézett műsorsávban. Ők meg úgyis értelmiségiek, nem a Fidesz-kormány rettegésben tartható, uszítható célközönsége.

A helyzet most a médiapiacon az, hogy bár a tájékozódás joga elvben nem korlátozott, a Fidesz-kormány kínosan vigyáz arra, hogy

a politika iránt csak felületesen érdeklődők kizárólag a Rogán-propagandaminisztériuma által szűrt híreket kaphassák.

Ezért vásárolta fel a Mészáros Lőrinc nevére írt Mediaworks a vidéki napilapokat, ezért gyűjti be Andy Vajna sorra a vidéki rádiófrekvenciákat, és ezért működteti a TV2-t (persze közérdekű tájékoztatásnak nevezett, de valójában politikai kampánycélokat szolgáló állami hirdetésekből, tehát közpénzből).

orbint.jpgEbből finoman szólva is kétséges törvényességű pénzből jut olyan drága, de népszerű nemzetközi showformátumok megvásárlására, mint a hétfőn este véget ért Ninja Warrior. A hírek szűrésére meg remek példa a NW döntőjének szüneteiben feltűnő egyperces Tények, ami azt a három üzenetet közvetítette, hogy

  • káosz a Jobbikban (tehát nem érdemes rájuk szavazni),
  • Gyurcsány a baloldal vezére (tehát rájuk se),
  • a kormány/Fidesz fellép a bevándorlás ellen (azaz rájuk kell).

Aki hardcore politikafüggő, pártelkötelezett, markáns álláspontja van, az megtalálhatja a nézeteinek megfelelő orgánumot, aki azonban felületesen tájékozódik és mérsékelten érdeklődik, annak álláspontja formálásában a Fidesz és a kormány határozott segítséget nyújt.

Csaknem kizárólagosat: az politikailag passzív, jellemzően rurális, alacsony iskolázottságú, de magas életkorú lakosság ha akar, ha nem a kormánymédia, TV2 megyei lapok, helyi rádiók közvetítésével jut némi közéleti hírekhez. 

Az egyedüli rés a pajzson az RTL Klub volt (vagy lehetne), amelyiknek ugyanez a célközönsége, de most éppen nem kívánja őket megterhelni politikával. Csak 10 perc naponta, és az év eleje óta már nincs Heti Hetes sem. 

Ami nagyon nem tűnik véletlennek: tökéletesen beleillik mind a Fidesz kizárólagosságra és információs monopóliumra törő, mind az RTL pénzt keresni, középen állni akaró, a politikai helyzethez alkalmazkodó stratégiájába.

A vidéki információs monopóliumról

még annyit, hogy az már Washingtonból is látszik, ezért írt ki 200 milliós pályázatot State Department ennek megtörésére (bár a 200 millió forint aprópénz ahhoz képest, amit Rogánék ölnek a propagandába évente).

hh.jpgAz RTL meg azt nem veszi számításba, hogy egy gátlástalan sorozatgyilkossal szemben nem megengedhető a semlegesség (a tárgyilagosság igen), mert a puszta szórakozásból (hatalomvágyból) is öl. Az Orbán-kormány fölött már egyre kisebb a kontroll Washingtonból, Brüsszelből és Berlinből is. Egyre kevésbé tartják magukat az írott jog betűjéhez. Egyre többet lőnek olyan, elvileg politikafüggetlen intézményeket, mint az egyetemek, a civil szervezetek vagy a sajtó, sehol sem tűrik el, ha nem az ő akaratuk érvényesül.

Az RTL reálpolitikája ott bicsaklik meg, hogy bár Orbán 3 éve opportunista módon meghátrált, ha erőt érez magában, ismét előveszi az RTL kiűzésére szőtt tervet, hogy betömje az utolsó lyukat is a vidéki információs monopóliumon. Jövőre választás lesz, Orbánnak kinéz a kétharmad, az RTL-nek meg a külföldi ügynök státusz.

Amit ők hoztak össze maguknak, mert téves számításból átengedték a Fidesznek, hogy közpénzből mossa a választók agyát. Ahelyett, hogy pk maguk akarták volna formálni a véleményüket, pusztán azzal, hogy jelentős terjedelemben

beszámolnak a valódi hírekről.

Nem lennének jövőre veszélyben, ha megfertőzték volna a nézőket politikával.

Elfelejtették, hogy ma Magyarországon ellenzékinek lenni nem politikai vélemény, hanem túlélési stratégia.

Facebook Comments