Kedden este derült ki a Magyar Közlönyből, hogy a kormány úgy módosította a vonatkozó határozatát, hogy a miniszterelnöki kabinetfőnök is tagja lett a kormány ún. nemzetbiztonsági kabinetjének. Azóta a politikum egyik fele azon röhög, hogy Magyarországon a propagandaminiszter felel a nemzetbiztonságért, a másik fele meg azt találgatja, mi a jófenéért volt szükség Rogán beemelésére a testületbe.
A legvadabb összeesküvés-elméletek születtek, egészen addig, hogy majd Rogán fogja intézni a lehallgatásokat.
A politikum jórésze azonban el látszik felejteni, hogy bár Rogán irányítja a kormánypropaganda hazugsággyárát, és ennek okán gyakorta propagandaminiszternek neveztetik (copyright: Giró-Szász András és Lázár János) a valódi feladata ennél összetettebb: miniszteri rangú kormányfői kabinetfőnökként nemcsak Orbán táskahordozója, de ő az úr képmásának viselője is. Mindenhol a kormányfő utáni második ember, ahol ő megjelenik és Orbán nem.
Most nem egyszerűen belekerült a testületbe, hanem a határozatmódosítással azt tették lehetővé, hogy
ő képviselje Orbánt a nemzetbiztonsági kabinetben.
Orbán másfél éve alakította át úgy a kormány szerkezetét, hogy 3 kabinet jött létre, a nemzetbiztonsági, a stratégiai és a gazdasági, amelyek közül kettőben is a kabinetfőnök képviselte a miniszterelnököt, csak a harmadikban, a nemzetbiztonságiban nem volt ehhez joga. (Ezt a testületet kéretik nem összekeverni a parlament hasonló nevű bizottságával, ahol Molnár Zsolt és Németh Szilárd szokott azon vitatkozni, hogy beengedjék-e az ülésre Szél Bernadettet. Ez a kormány belső, zárt testülete, voltaképp kormány a kormányon belül.)
Rogánnak itt nemcsak ahhoz lett joga, hogy részt vegyen az üléseken, hanem hogy akár vezethesse is azt:
A Kabinet elnöke a miniszterelnök. Az elnököt akadályoztatása esetén az általa kijelölt személy helyettesíti.
Ami praktikusan azt jelenti, hogy Orbán helyett Rogán irányítása alá kerül a testület: a miniszterelnök el sem megy az ülésekre, a kabinetfőnöke vezeti majd azokat. Máskülönben mi értelme volna külön beleemelni a jogszabályba? Orbán kíséretében Rogán eddig is jelen lehetett, a módosítás arra való, hogy ezután Orbán nélkül is megtehesse.
Ami egyúttal minden bizonnyal azt is jelenti, hogy
Orbán megkezdte a miniszterelnöki feladatainak delegálását Rogán felé.
És ha ez első hallásra nagyon vadul hangzik is, érdemes visszagondolni kb. fél évvel ezelőttre, amikor Lázár lebegtetni kezdte, kiszáll az országos politikából, otthagyja a miniszterséget és visszatér Hódmezővásárhelyre mezei képviselőnek, és úgymond a terepmunkára “összpontosít”.
- Ilyet az ember (pláne, ha még soha nem dolgozott a politikán kívül) önként nem tesz: kényszer nélkül nem mond le a hatalomról.
- Az is nyilvánvaló volt, hogy nem az Orbán utáni időkre játszik: Orbán utáni egy ellenzéki miniszterelnök következik, ha egyszer majd úgy lesz.
Az egyértelműnek tűnt, hogy a háttérbevonulásának lebegtetését Lázár zsarolásnak szánja: valamilyen kedvező alkupozíciót akar kicsikarni vagy tervet szeretne megváltoztatni. Azt akkor még nem lehetett tudni, hogy milyen tervet, bár az nyilvánvaló volt, hogy Orbánét.
Tovább nyomravezető volt, amikor Lázár egy fórumon azt kezdte hangoztatni, hogy neki csak egyetlen főnöke van: Orbán.
Ami a személyemet illeti, én csak neki dolgozom. Ha valakinek, akkor csak neki dolgozom, én másnak nem dolgozom, csak a félreértések elkerülése végett. Én, ha főnököm van, Orbán Viktornak dolgozom. Volt egy főnököm, még Rapcsák András, ő meghalt szegény, neki is szívesen dolgoztam, és akkor eldöntöttem, hogy ha még egyszer főnököm lesz, akkor azt csak Orbán Viktornak hívhatják, és ha még valakinek egyszer dolgozom, akkor az csak Orbán Viktor lehet,
ami a jövőt illeti.
Ezt ennél többször, illetve egyértelműbben nem lehet elmondani: valaki azt akarja, hogy Lázár másnak dolgozzon (a jövőben), mint Orbán Viktor. Amiből viszont vagy az következik, hogy
- valaki le akarja váltani Orbánt (a kormányoldalon),
- vagy Orbán akar maga helyett mást Lázár főnökének.
Akár úgy, hogy ő maga meg Lázár főnökének főnöke lenne, azaz kétharmados parlamenti többséggel prezidenciálissá alakíttatná a politikai berendezkedést. Áder nyugdíjba, ő az elnök, és az utódjelöltek (Balog, Lázár, Rogán, Szijjártó) valamelyikük a miniszterelnök. Az elnök aprómunkával nem foglalkozik, azt meghagyja a törtetőknek, de a stratégiai döntések hozzá kerülnek.
A dologban az a szép, hogy ez a jelenlegi viszonyok átalakítása nélkül is megvalósítható: egy félprezidenciális rendszerhez még csak alkotmányt sem kell módosítani. A köztársasági elnök maradhat Áder, az úgyis súlytalan pozíció, Orbán pedig miniszterelnökként fölé emeli magát még saját kormányának is:
a napi, gyakorlati, adminisztratív és aprómunkát igénylő ügyeket a kabinetfőnök-minisztere intézni,
amíg ő a nagy- és világpolitikai játszmáival van elfoglalva.
Rogán ez utóbbira – tehát hogy elvileg nem miniszterelnök, csak gyakorlatilag az – még tökéletesebb választás, mintha ki lenne nevezve. A politikai bázisa nincs, attól Orbán elvágta; engedte neki, hogy meggazdagodjon, de ezek az ügyek valahogy folyton kiszivárogtak (amiért Orbán nem rúgta ki Lázárt, ami egyfajta jóváhagyásnak is tekinthető).
Párton belüli és kívüli népszerűtlensége, valamint jogállamokban rendőrért és ügyészért kiáltó pénzügyei folytán Rogán pillanatnyilag az egyik legkevésbé veszélyes ember Orbán pozíciójára Magyarországon. Nemcsak a potenciális utódokat, hanem minden választópolgárt beleértve.
Nem veszélyes, tehát megbízható, nyugodtan rá lehet bízni a kényes ügyeket. Hátat lehet neki fordítani: Rogán számára nem létezik olyan politikai felállás Magyarországon, ami neki jelenleginél jobb lenne: második embernek lenni Orbán mögött.
Ami ugyanaz, ha kabinetfőnökként második a kormányfő, vagy ha miniszterelnökként második az államfő mögött. Lázárnak viszont ugyanúgy mindegy, hogy miniszterelnök vagy vagy csak miniszterelnöki kabinetfőnök a felettesének a neve, ha azt Rogán Antalnak hívják.
Rogán emelkedése Lázárnak egyértelmű hatalom- és pozícióvesztés: már nem Orbán után a második ember, csak Orbán és Rogán után a 3-8 sokadmagával. Ennél ő valószínűleg sok jobb helyzetet el tud képzelni. Ennél még az is jobb számára, ha visszamegy a vásárhelyi kiskirályságába, és nem hagyja magát Rogántól csuklóztatni. Innen – Rogán majdani kormányfősége felől – nézve az is érthetővé válna, miért akar Lázár visszatérni a provinciába.
Az viszont még mindig kérdés lehet, hogy mire utal, hogy a kormánykabinetek átalakítását éppen most lépte meg Orbán, miért nem várt vele a választás utánig. Erre egyelőre nincs válasz. Éppúgy jelentheti, hogy bele akar vágni a rezsim további közelítésébe az autoriter elnöki államok rendszerek felé, mint hogy megelégszik a jelenlegi helyzettel.
Valószínűleg azon múlik majd, milyen eredményt ér el a Fidesz a választáson.
Az viszont, hogy múlt héten vitte magával Rogán Bécsbe, egyértelműen azt jelenti, olyan posztra szánja, ahol jó lesz, ha nemzetközi kapcsolatokat szerez és megismer európai vezetőket is. Orbán két éve Balog Zoltán hurcolta magával mindenhová. Akkor nem is titkolták, hogy az államfői posztra akarja jelölni, és ehhez biztosítaná neki a szükséges nemzetközi rutint.
Talán ugyanerre szolgált – legalább részben – a bécsi vizit is: Kurz és a szabadságpártiak jó lesz, ha megismerik Rogánt, mert később sokat kell majd találkozniuk, ha Orbánnak majd rangon aluli lesz már egyszerű kormányfőkkel találkozni.