Lopott bicikliként adják-veszik a magyar médiát Orbánék: éppen lecserélik a Magyar Időket a Magyar Nemzetre

Lopott bicikliként adják-veszik a magyar médiát Orbánék: éppen lecserélik a Magyar Időket a Magyar Nemzetre

Nem kell két propaganda-napilap, minek?magyar_media_gif.gif

Mintha orgazdák seftelnének az orrunk előtt, úgy adják-veszik a magyar médiát a politika és a gazdaság főbb szereplői. A legfrissebb hír: elhallgat kormányzati egyik szócsöve, a Magyar Idők és a helyére feltámasztják a patinásabb nevű Magyar Nemzetet. Mindebből kiderül: a Magyar Idők messze veszteséges lehet, egyetlen értelme a fenntartásának, hogy a Fidesz propagandacéljai megvalósuljanak.

Az olvasó és a valós médiafogyasztási szokások számítanak ebben a történetben a legkevesebbet. 

Hetek óta keringenek pletykák arról, hogy feltámasztják Orbánék a sokáig a fidesz szócsövének számító, majd a G-nap után kormánykiritkus Magyar Nemzetet. A hvg.hu korábban azt írta, a Magyar Nemzet augusztus 25-én, vagyis éppen az 1938-as alapításának 80. évfordulóján indulhat újra, és az ATV-nek nyilatkozva erről beszélt Harrach Péter is. A mai Népszava pedig azt írta: az egyik, a nevét elhallgató forrásuk szerint valóban újraindul a Magyar Nemzet, de ezzel párhuzamosan megszűnik a Magyar Idők.

A Népszavának nyilatkozó forrás szerint

„a politikai napilapok piaca olyan kicsi Magyarországon, hogy nem lenne semmi értelme megtartani a Magyar Időket”,

a két napilap ugyanis innentől kezdve óhatatlanul is versenytársává válna egymásnak.

„El tudná bárki képzelni, hogy mostantól majd a kormánypárti újságolvasó kér egy Magyar Nemzetet és egy Magyar Időket is? Teljesen életszerűtlen lenne, a jobboldalon ráadásul a Magyar Nemzet még mindig sokkal erősebb márka, mint amilyenné a Magyar Idők válni tudott. Ezt el kell ismerni”

– mondta a Népszavának az informátor.

A Magyar Nemzet az országgyűlési választások után két nappal zárta be Simicska Lajos tulajdonos. A volt oligarcha és önkéntes graffitiző ugyan korábban azt ígérte, hogy ha más formában is, de tovább működik majd az újság; a terv az volt, hogy „csak” a nyomtatott napilap kiadása szűnik meg, a hétvégi magazin hetilapként élt volna tovább, és emellett megmaradt volna az MNO.hu is. A lapott megvette volna Ungár Péter LMP-s politikus is, de Simicska elutasította, mert – a hozzá közel állók által hangoztatott narratíva szerint – meg akarta akadályozni, hogy a lap „a Fideszhez kerüljön”. (Ungár édesanyja ugyanis Schmidt Mária.) Ennek ellenére Nyerges Zsolt mégis meg tudta venni Simicska Lajos többi cégével együtt a Magyar Nemzetet is. Ezt az oligarcha egy ismerőse a Népszavának úgy kommentálta: „Lajos nem volt olyan helyzetben, hogy bármiről is alkudozhatott volna”, így ment a Magyar Nemzet is.

Mindezen jelenség is megmutatja, mennyire torz a magyar sajtó állapota. A 444 hosszú írásban foglalkozik azzal, hogy jutottunk idáig (Simicska, közpénz magánkézbe átjátszása, párt- és sajtófinanszírozás, stb.)

Mostanra az összehangoltan működő pártpropaganda a közönség minden célcsoportját eléri, sőt, még azokat a bizonytalanokat is, akiket „migráncsozással” meg lehet fogni

– nyilatkozta ugyancsak a Népszavának Polyák Gábor, a Mérték Médiaelemző Műhely vezetője.

– A zenerádiókon keresztül a fiatalabbakat, a Magyar Időkben a hardcore politikafogyasztókat, a TV2 Tényekben, pedig a legkevésbé politikailag határozott állásponttal rendelkezőket érik el – ugyanerre jók a megyei lapok és az Origo is

– hangsúlyozta a szakértő. 

A G7 portál úgy becsülte nemrég, hogy

  • a teljes hazai médiafogyasztás több mint harmada a Fideszhez közeli médiavállalkozók ellenőrizte felületeken történik;
  • a médiafogyasztás több mint felét a propaganda fedi le, ha a közügyekkel foglalkozó médiát nézzük;
  • a nyomtatott sajtó esetében a havi átlagos példányszám csaknem harmadát a Mészáros Lőrinc tulajdonában álló Mediaworks adja el, de a második helyen is Fideszhez köthető kiadó áll. A korábban Russmedia néven ismert céget Heinrich Pecina, a Népszabadságot bezárató osztrák stróman vette át, a cég új neve Inform Média. A két cég a napilapokban igen erős, ahogy az Andy Vajna kezében lévő, ötödik helyen álló Lapcom is;
  • a teljes magyar internetes forgalom 19 százalékát fedi le a fideszes propaganda; ha lehagyjuk azokat a portálokat, amelyek nem foglalkoznak politikával, már a teljes forgalom 41 százalékát adják a kormánypárti weblapok;
  • a tévécsatornákból, ha kivesszük a szórakoztató tévéket, és csak azokat nézzük, amelyek közélettel foglalkoznak (az újra Fidesz-fennhatóság alá tartozó Hír Tv, az ATV és az alig kimutatható Echo Tv), akkor az látható, hogy a nézettség fele a Fidesz-közeli cégeké;
  • a rádiós piacnál a G7 még érdekesebb számokat közölt: a hallgatottság alapján 73 százalék a kormánypárthoz köthető vállalkozók vagy a közmédia adóit hallgatja.

Nemcsak az olvasó nem számít a történetben, de a valós gazdasági teljesítmény sem. Ahogy ugyanis a fidesz megszáll egy médiát, annak az olvasottásga, vagy nézettsége azonnal bezuhan.

Csaknem húszezerrel kevesebben nézték a NER-kompatibilis Hír Tv-t, mint a G-nap utánit – tudta meg a Népszava. A lap szerint kedden – egy nappal a csatorna visszafoglalása előtt – Kálmán Olga műsorát csaknem 59 ezren nézték. Szerdán, ugyanebben a műsorsávban a Magyarország élőben című műsor – amelyben már Kocsis Máté Fidesz-frakcióvezető és Huth Gergely, valamint Gajdics Ottó kormánypárti újságírók voltak a meghívottak – már csak alig negyvenezer nézőt vonzott a képernyő elé.

Az is érdekes, ahogy a HírTV-t átalakítják: olyan szabályok lépnek életbe, mint az ötvenes évek sztahanovista termelési jelentéseinél. (Lásd erről az Átlátszó riportját.)

Ugyanez a zuhanásos jelenség ifgyelhető meg a Schmidt Mária által elfoglalt Figyelővel is: az eladott példányszám a tizedére esett vissza.  Azt nem tudni, a Magyar Idők hány példányban fogy, mert a lapot nem auditálták, a Magyar Nemzetből megszűnésekor 13608-at értékesítettek naponta. A Magyar Időkkel kapcsolatban a sajtóban napi 3 ezres becslések szerepelnek. A Népszava egyik forrása szerint „ennél lényegesen több fogy a lapból, nagyságrendileg eléri a Magyar Nemzet példányszámát is”

Facebook Comments