Az oktatás ugyanúgy a hatalomgyakorlás és az elnyomás eszköze, ne is várjunk tőle változást

Az oktatás ugyanúgy a hatalomgyakorlás és az elnyomás eszköze, ne is várjunk tőle változást

Elkészült az új Nemzeti Alaptanterv tervezete. Hiába előremutató, meg gyerekközpontú, ha egyszerűen mindez szembemegy az Orbán-kormány elnyomó politikájával. oktatas_minosege.jpg

Magyarország valahol Vietnám és Pakisztán között. Példát mutatunk Európának!  (WEF)

Tulajdonképpen elég lett volna a fenti, a World Economic Forum listáját kirakni. Más európai országokban az ilyen listák miatt kormányok buknak meg, oktatási miniszterk mondanak le, szülők vasvillával és fáklyákkal tüntetnek a minisztérium épülete előtt. 

Magyarországon mindenki menekül. Vagy beletörődik. 

Kijött az új Nemzeti Alaptanterv és mivel nincs semmiféle társadalmi nyomás a kormányon, hogy változtasson a jelenlegi rendszeren, ezért bizonyosan nem lesz jobb a magyar oktatás az új alaptantervtől. 

Mindaddig, amíg az Orbán-kormány őshüllői hozzáállással minden önálló gondolatot üldözendőnek tekint, ne várjuk, hogy a magyar oktatási rendszer jobb lesz. 

Minden hírportál megírta, hogy nyilvános és olvasható a nemzeti alaptanterv reformtervezete. (PDF, 312 oldal

Mielőtt mindenki fellekesülne, hogy végre, egy gyerekközpontú tanterv, ahol a pedagógust, a gyereket, a szülőt egyenrangú partnernek tekintik, ahol decentralizált oktatási rendszerben, egyéni szükségletek szerint folyik a minőségi tudásanyag átadása úgy, hogy gondolkodásra késztessen – ébredjünk fel és nézzünk körül Magyarországon:

  • a magyar oktatás nem segíti a társadalmi mobilitást, hanem éppen bebetonozza a jelenlegi társadalmi helyzetet;
  • aki szegény, de okos és tehetséges, az szegény is marad;
  • a magyar oktatás szegregál – a kisebbségeket és hátrányos helyzetűeket kizárja, elzárja a többiektől, így egyik fél sem tanul meg alkalmazkodni a másikhoz,
  • aki teheti, magániskolába, vagy külföldre íratja be a gyerekét iskolába;
  • feleslegesen agyonterhelt pedagógusok felesleges ismereteket nyomnak le a diákok torkán, ahelyett, hogy modern módszerekkel gondolkodni tanítanák őket (már, ha van tanár egyáltalán);
  • elhanyagolt a nyelvoktatás és az informatika.

Sorolhatnánk a problémákat estig. Ahogy az Index is írja: a közoktatáson van mit reformálni, nem kérdés, mert a gyenge minősége lassan az egyik legfőbb gátja a fejlődésnek. Valószínűleg csak körül kéne nézni a sikeres oktatási rendszerű finneknél és különösen az észteknél, és onnan szolgaian másolni: decentralizáció, szabad és független iskolák, önálló gondolkodásra nevelés, esélykiegyenlítés.

Csak mindennek az ellenkezője, ami van. Szóval a kérdés csupán annyi, felszámolja-e a rendszer önmagát majd pont az iskolában? Míg a kérdést az Index csak felteszi, mi meg is válaszoljuk:

Nem. 

Ha megnézzük az Oktatás 2030 Tanulástudományi Kutatócsoport által összeállított szakmai anyagot, akkor elmondhatjuk, hogy esély lenne rá  (“Igény, az lenne rá.” – ahogy a régi vicc mondja.)

Ha megnézzük, mit mondott erről Gulyás Gergely a Kormányinfón, vagy Kásler doktor az utóbbi időben az oktatásról, akkor viszont esély sincs arra, hogy bármi is változzon.

Gulyás szerint az új Nemzeti Alaptanterv tervezete még csak egy vitaanyag, ezért nem szabad konkrétumnak venni semmilyen elemét. A kormányszóvivő szerint a NAT abban a formában, ahogy megkapták, biztosan nem lép életbe, mert komoly változtatásokra van szükség a történelemre, irodalomra, természettudományokra vonatkozó elképzeléseken.  

Kásler doktor – igaz, a felsőoktatásról beszélve – azt mondta a Magyar Időknek, hogy több ógörög- és latinszakosra lenne szükség, hogy megértsük a történelmünket; majd egy esztergomi iskolában, Erdő Péter bíboros, esztergom-budapesti érsekkel karöltve mondott ájtatoskodó beszédet a jóról és a rosszról szónokolva a szerencsétlen kisiskolásoknak. (Időközben a gender szakot pont azért tiltják be, mert a gazdaságban nincs ilyenre szükség. De ógörögre lenne?)

A jelen helyzetben a legfurább az, hogy minden adott ahhoz, hogy Magyarországon modern, gyerek- és élményközpontú oktatás valósuljon meg.

  • van rá elég pénz;
  • vannak jó példák Európában, amit másolni lehetne;
  • van elég szakmai anyag, ami nyilvános, vagy éppen egy fiókban lapul, ami az oktatási rendszer megreformálásáról szól;

Mindezzel ellentétben viszont ott áll a magyar kormány, amelyik az elmúltnócévet a KLIK felépítésére és a tanárok maradék önállóságának megtörésére pazarolta; a következő nyolcat pedig láthatóan az operettnáci katonáskodás (lásd: honvédelmi oktatás címszó alatt) és a kereszténység terjesztésével töltené. Mindez persze csak a felszín.

Mondjuk ki, hogy sem a magyar gyerekeknek, sem az országnak erre semmi szüksége nincsen – erre a kormánynak van szüksége, hogy nem önálló, nem gondolkodó, parancsokat ellenben jól teljesítő alattvalókat neveljen ki magának. Ezért az Orbán-kormány – nagyon is tudatos módon, Kásler doktort bunkósbotként használva – a rövid távú politikai érdekei mentén feláldozza az ország és a gyerekeink jövőjét. Ezért tartunk itt:  

Rangsor-helyezések 137 országból:

Elemi oktatás minősége: Észtország 5., Mo. 87.

Matematika oktatás minősége: Észtország 8., Mo. 78.

Internet az iskolákban: Észtország 7., Mo. 97.

Oktatási rendszer hatékonysága: Észtország 23., Mo. 111.

(World Economic Forum, 2018)

Aki tud, menekül. Pedig, ha a szülők tömegei vasvillával és fáklyákkal zavarnák el Kásler doktort és az Orbán-kormányt, lehet, hogy valami változna.  

Facebook Comments