2021. május 3-án megkezdődtek az érettségi vizsgák. Maruzsa Zoltán, az oktatásért felelős államtitkár külön kihangsúlyozta, hogy a járványhelyzet miatt milyen komoly előkészületek előzték meg az eseményt, és ilyen gondosan még talán sohasem ügyeltek arra, hogy minden rendben menjen. Államtitkárként nem is mondhatott volna mást – esetleg az igazat, de az nagyon kényelmetlen lett volna.
A vizsgák hivatalos rendje mindig ugyanaz. A vizsganap reggelén az intézmény vezetője átveszi a feladatlapokat, amelyeket zárt helyen, mindenki számára hozzáférhetetlenül őriz, amíg el nem jön az írásbeli megkezdésének időpontja. Ekkor az igazgató tart egy rövid tájékoztatót, majd a diákok szeme láttára bontja fel a csomagot (ezzel is bizonyítva, hogy ahhoz senki nem férhetett hozzá eddig), és kiosztja a feladatlapokat. A dolgozatokhoz hivatalos javítókulcsot is kap minden intézmény, ami alapján a szaktanár megállapíthatja majd a pontszámokat.
Idén sem zajlott ez másképp, azt leszámítva, hogy az első dolgozat kiosztása óta folyamatosan érkeznek a hivatalos értesítések a javítókulcsok, sőt, megesett, hogy a dolgozatok utólagos helyesbítéséről. Bár az oktatási államtitkár szerint idén különösen nagy gonddal készült az apparátus a vizsgákra, minden jel arra mutat, hogy a feladatlapokat kapkodva, az utolsó pillanatban dobták össze, és nem volt már idő vagy személyi kapacitás átnézni csomagolás előtt, kiszűrve az esetleges hibákat. Erről azonban mindenki mélyen hallgat, és mind az oktatásirányítás, mind az intézmények úgy tesznek, mintha ez a legtermészetesebb dolog lenne a világon. Miközben Maruzsa Zoltán azt nyilatkozta, hogy minden rendben, és alig várja, hogy megihasson egy sört a teraszon a jól végzett munka örömével, tanárok százai nézték át újra és újra az érettségi dolgozatokat, mert a javítókulcsot utólag korrigálták – volt, amelyiket többször is. Így azok tanárok, akik lelkiismeretesen végezték a munkájukat, és időben elkezdték a feladatlapok javítását, kétszer-háromszor is elvégezték ugyananazt a munkát. Minden egyes ilyen korrekció esetén levették az Oktatási Hivatal honlapjáról az előző, hibás verziót, és az újat töltötték fel, így a belső levelezéseken kívül nem maradt semmilyen nyoma az utólagos kozmetikázásnak.
De nézzük a konkrétumokat, dátum szerint! A május első két hetében megtartott vizsgákhoz az alábbi kiegészítések érkeztek eddig:
Május 7. A középszintű matematika, illetve a középszintű történelem dolgozatok javítási útmutatójához készült kiegészítés
Május 10. Újabb pontosítás a matematika dolgozatok javításához
Május 12. A középszintű angol nyelvi vizsga értékelési útmutatójához érkezett javítás
Május 13. Pontozótábla cseréje a középszintű matematika írásbeli feladatokhoz.
Május 14. Újabb pontosítás az angol vizgadolgozatok javításához
Május 17. Kiegészítés a középszintű informatika dolgozatok értékelési útmutatójához, és még egy apróság az angollal kapcsolatban
Ennél is érdekesebb, ami a hang-film-és színháztechnika érettségi körül történt. A reggel nyolckor kezdődő vizsga napján 7.55-kor érkezett egy üzenet az intézmények vezetőihez, hogy a kiosztandó dolgozat egyik feladatában van egy vesszőhiba, amit ki kell javítani, mert az adott mondat mást jelent vesszővel és vessző nélkül.
Az eredeti változat így festett:
És íme, a javított verzió:
Ennél a tantárgynál alapvető követelmény, hogy az Internetet kapcsolják ki a vizsga idejére, mert a diákok számítógépet is használnak a feladatok megoldása közben. A korrekciót tartalmazó üzenet természetesen online érkezett, telefonos megerősítéssel – a telefonok abban a pillanatban csörögtek, mikor az igazgatók éppen kiosztották a dolgozatokat.
A figyelmes olvasónak a fenti feladatban feltűnhet még egy hiba – és ezzel máris sokkal előrébb jár, mint az Oktatási Hivatal. Csupán egyetlen betűhibáról van szó, de ettől az egyik szó teljesen oda nem illővé válik. A “szinopszis” (rövid összefoglalás, áttekintés) helyett “szinapszis” szerepel a lapon, ami egy biológiai kifejezés, az idegsejtek kapcsolódásának helyét jelenti. A feladat szövege már szerepelt egy korábbi vizsgadolgozatban is, 2017-ben: akkor egy másik kérdéshez volt ugyanez a válaszadási lehetőség. A dolgozatok összeállítóinak négy évük lett volna arra, hogy felfedezzék a hibát, de azóta sem sikerült, pedig a naponta kiadott új javítókulcsok között igazán elfért volna még ez az apróság is.
Így áll tehát az oktatásirányítás valójában az érettségi vizsgákhoz. Gondosan ügyel a látszatra, közben pedig összecsapott, utólag kozmetikázott munkát végez, az ezzel járó plusz terhet és felelősséget az oktatási intézményekre tolva. Ha kérdés volt eddig, hogy mikor válik működésképtelenné az oktatási rendszer, akkor itt a válasz: most. Ezt nagy jóindulattal is nehéz hatékony és eredményes munkának nevezni.