Az egyetemek után a magyar állami vagyon újabb komoly része veszíti el közvagyon jellegét.
35 évre koncesszióba adná az Orbán-kormány a magyarországi gyorsforgalmi úthálózatot. Az erről szóló pályázat hétfőn jelent meg. Ez az jelentené, hogy
több évtizedre egy magáncég kezébe kerül a teljes, csaknem 2000 kilométeres magyar autópálya-rendszer fejlesztése, felújítása, üzemeltetése és bővítése, és vele a teljes autópályadíj-bevétel.
Az Orbán-kormány propagandaszerve, az ún. Kormányzati Tájékoztatási Központ közleményében arra utalt, hogy mindössze egyfajta könyvelési-számviteli trükkről van szó:
- a kormány nem kapott pénzt az Uniótól autópálya-építésre és -felújításra,
- kiszervezik ezt a tevékenységet egy magáncéghez, hogy a felvett hitelek ne növeljék a nominális államadósságot.
Ugyanakkor ez természetesen nem azt jelenti, hogy ne a magyar államnak, illetve a magyar közlekedőknek kellene végül állni a cechet, csak a nyereség csapódik le majd egy monopolhelyzetben lévő magáncégnél, amit nem lehet leváltani, és több évtizeden keresztül az övé a haszon.
A KKT nem is nagyon tagadta, hogy magánzsebbe játszák át az állami vagyont, amikor azt írta,
A gyorsforgalmi utak használatával összefüggő jövőbeli állami útdíj bevétel fedezi az új koncessziós modell keretében felmerülő fejlesztési, fenntartási, üzemeltetési díjakat.
Ami magyarul azt jelenti, semmi szükség nincs a privatizációra, az állam maga is elláthatná ezt a feladatot.
Az meglehetősen váratlan volna, ha nem egy NER-, kormány-, Fidesz- és Orbán-közeli cég nyerné az európai tendert, de voltaképpen mindegy ki nyeri: az állami monopóliumnál voltaképpen csak egy rosszabb van, a nyereségérdekelt magánmonopólium.
A kiszervezéssel a magyar adófizetők, közlekedők és választók elveszítik a demokratikus kontrollt az ő pénzükből és – elvileg – érdekükben épített úthálózat fölött: a közvagyon újabb – és igen jelentős – hányada kerül magánzsebekbe.
A várakozások szerint a tendergyőzelemre az a Szijj László nevű oligarcha egyik cége az esélyes, akinek a jachtján tavaly nyáron Szijjártó Pétert is lefényképezték.
A nagyságrend érzékeltetése érdekében: az éves magyar útdíjbevétel bő 300 milliárd forint, azaz
35 év alatt több mint 10 ezer milliárd forint fog befolyni a koncesszió nyerteséhez.