Csak a brutális veszteség a biztos.
A történet még másfél évtizede kezdődött: 2005-ben a pénzszűkében lévő Gyurcsány-kormány jó áron, 446 milliárd forintért eladta el a ferihegyi reptért üzemeltető cég 75%-át. 25%-ot megtartott, ennek értéke az eladott hányad alapján kb. 150 milliárd forint lett volna.
Ehhez képest azt az Orbán-kormány messze-messze áron alul, mindössze 36,6 milliárd forintér adta el.
Itt már esetleg érdemes lett volna vizsgálódnia a magyar hatóságoknak, nem történhetett-e valamilyen visszaosztás, nem volt-e hűtlen kezelés, mi okozta az állam kb. 110 milliárd forintos veszteségét az ügyleten.
De persze a Polt-vezette magyar ügyészségnek nem jutott tudomására az ügy.
Az eset különösen onnan nézve visszatetsző, hogy most már a kormány 4,4 milliárd euróért, kb. 1600 milliárd forintért tett vételi ajánlatot a reptérre. Azaz
a piaci érték dupláját fizetné ki érte.
Az üzlet még itt-ott késedelmet szenved, ezért a pénzért a német-kanadai üzemeltető-tulajdonosok már hajlandók is lennének megválni a reptértől, de mivel azt is látják, hogy Orbánnak az ügylet abszolút prioritás, megpróbálják néhány 100 milliárddal még följebb tornázni az árat.
Így aztán a magyar államnak ez brutális veszteséget okoz, a magyar adófizetők pénzének tetemes hányada megy ki az országból. Gyakorlatilag a semmiért.
Van, amikor egy üzlet olyan rossznak tűnik, hogy az se látszik, hol lesz a lopás.
A Budapest Airport 2015-ig veszteséges volt, azóta nyereséget termelt. De a legprofitábilisabb évében, 2019-ben sem volt a nyereség több 30 milliárd forintnál. (Miközben az üzemei eredmény 60 milliárdos volt.)
Ezen az áron számolva a reptér kb. 50 év alatt termeli vissza a vételárat, de azt is csak akkor, ha visszaáll a tömegturizmus a tavalyelőtti szintre. Ferihegy 2020-ban ugyanis csak kapacitásának 10-30%-án működött. Erre azonban semmi garancia.
- Egyfelől, mert korántsem biztos, hogy a klímakatasztrófa előtt álló világ a megengedi a környezetszennyező légiközlekedés ismételt felfutását.
- Másfelől Budapest már precovid is telítődött angol legénybúcsúsokkal: a bulinegyednek otthont adó Erzsébetvárosban már 2019-ben népszavazás volt a vendéglátás korlátozásáról. (Akkor még érvénytelen.)
Szóval nem látni, hol van ebben a biznisz bárkinek is, noha a reptérvásárlás se propaganda-, se hatalmi célokat nem szolgál, tehát marad az Orbán-rezsim elsőszámű motivációja, a lopás, azaz a közpénzek magán- (Orbán-közeli) zsebekbe csatornázása.
Fel lehet tenni például, hogy a ferihegyi gyorsforgalmi út és gyorsvasút fejlesztésén/kiépítésén akarnak nyerészkedni, amihez előbb meg kell venni a repteret, hogy ne a német-kanadai tulajdonos üzletét építsék. De a tulajdonos nem hülye, ismerve a szándékot, felveri az árat,
messze értéken felül válik meg a birtokától, brutális veszteséget okozva ezzel Magyarországnak.
Ami majd csak tetéznek a fejlesztés (gyorsforgalmi út, gyorsvasút, újabb terminál) várhatóan messze-messze túlárazott költségei. Ráadásul ez azt is feltételezi, hogy a Fidesz jövőre megyeri az országgyűlési választást, és kormányon marad – máskülönben a Mészáros nevén lévő építőcégek keresztet vethetnek a megrendelésekre.
Ha bíznak a választási győzelemben, akkor viszont semmi nem indkolja, hogy az ügyletet még idén megkössék, nem kellene felárat fizetni a reptérét.
Egyelőre mindenki csak találgat, és senki nem tudja, mi brutálisan veszteséges reptérüzlet valódi oka. Lehet, hogy puszta inkompetencia és megalománia, és Ferihegy megvásárlása is besorol majd a maga-giga közpénztemetők közé, a Budai Vár, a futball- és atlétikai stadionok, a Dagály, Paks2 és a Belgrád-Budapest vasút mellé.