Ezért elveszik tőle a nyomozási és a vádemelési monopóliumot is.
Akkora a baj, hogy Orbánék a hanyatló Nyugattól kell pénzt kunyeráljanak. 2000 milliárd forint hiányzik a magyar állam költségvetéséből, ami a Fidesz szerint jár nekünk. Annyira nem jár persze, hogy Orbán 2 éve meg akarta vétózni, és utána is azt mondta, hogy egy része nem kell. De kiderült, hogy túlvállalták magukat a hatalmon maradás érdekében, lyukas a büdzsé, be kellett tervezni.
Nem jár, de kell.
- A folyósítást azonban az Európai Bizottság jogállami feltételekhez köti. Ti. ahhoz hogy ne lopják el.
- Vagy ha mégis, akkor kerüljenek börtönbe ezután.
Ennek elérése a magyar igazságszolgáltatástól az elmúlt évtized tapasztalatai alapján nem várható. A legegyszerűbb és legnyilvánvalóbb módszer az Európai Ügyészséghez való csatlakozás volna. Ezt ugyan Navracsics lebegteti, Orbán azonban kizárja, mert annak nyilvánvaló kockázatai vannak a szabadságra.
A saját szabadságára.
Ehelyett új magyarországi vádemelési-nyomozási eljárásra tettek ígéretet, az ehhez szükséges törvénymódosításokat Varga Judit be is nyújtotta az Országgyűlésnek. Bármit megtesznek, csak az EÜ ne jöjjön. Mert szuverenitás.
Elvileg az Európai Ügyészséghez való csatlakozás helyett a rezsim által tett vállalások még erősebbek is. Az EÜ ugyanis csak az uniós források ügyében nyomozhatna, a törvényjavaslat azonban a magyar költségvetési pénzekre is vonatkozik.
A dolog úgy néz ki, hogy ha uniós vagy magyar közpénzek esetében valaki korrupciót gyanít, akkor feljelentést tehet. A nyomozást a Polt Péter-féle ügyészség végzi. Viszont ha vádemelés nélkül lezárná az eljárást (mint az általános), akkor a döntés ellen bárki bírósághoz fordulhat. Ha a bíróság az eljárás folytatására utasítja az ügyészséget, ám darab idő után az ismét lezárja vádemelés nélkül, akkor a feljelentő maga léphet fel a vád képviselőjeként a bíróság előtt.
Ezzel a Polt-féle hatóség elveszíti
- a nyomozás kizárólagos urának szerepét, amit a móri mészárlás elfuserált eljárása után, közel 2 évtizede kapott;
- a vádemelési monopóliumát, amivel a Fidesz-KDNP és Orbán ruházta fel több mint 10 éve.
Úgy tűnik, végre az Unió és Brüsszel is felismerte, hogy a Polt-vezette testület a NER kulcseleme, saroktéglája és záróköve. Nem tehet meg ugyan mindent, mert még akadnak független bírák Magyarországon, de mindent megakadályozhat.
Mintha egy futballmeccs bírója nem fújhatna be jogtalan büntetőket és oszthatná a lapokat önkényesen, de azt nem lehetne felülbírálni, amikor nem fúj be tizenegyest és nem állít ki durvaságért. Nyilvánvalóan eldurvul akkor a meccs, szabad a rugdosódás, vagy – mint a NER-ben – a rablás.
Azonban van néhány buktató az új törvényben.
- Például, hogy az ügyészség nincs határidőhöz kötve, bármeddig elhúzhatja az eljárást. Ha a bíróság a nyomozás folytatására utasítja, akkor megintcsak.
- Ezzel szemben a feljelentőnek mindössze 15 napja lesz az indítványa elkészítésére, miközben nyomozati jogköre meg egyáltalán nem. Felhasználhatja ugyan az ügyészség iratait, ha az kegyeskedik neki átadni őket.
- A lényegtelen dokumentumokat persze át fogja adni, hogy irattengerbe fullassza a feldogozást, amivel alig 2 hét alatt kell végezni.
- Ha az ügyészség emel vádat, akkor élhet az elégtelen bizonyítás szintén bevett eszközével.
- A bíróságnak ugyan lesz nyomozati jogköre, most is van, de apparátusa nem, ahhoz a rendőrséget és az ügyészséget kell felhasználnia. Ez újabb lehetőség az eljárás kisiklatására.
- Eleve kudarcra lehet ítélni az ügyet azzal is, ha egy NER+ bíróra szignálják ki a szintén NER+ bírósági elnökök.
- Ráadásul az eljárás a nyilvánosság teljes kizárása mellett zajlana, hivatalosan azért, hogy ne lehessen lejáratásra használni. Valójában természetesen azért, hogy a választók ne értesülhessenek a piszkos trükkökről.
Ez a nyomozati/eljárási vállalás a NER és Orbán részéről puszta blöff a pénzért, amit – ti. hogy a pénzért teszik – a törvényjavaslat indoklásában se tagadnak.
Egyrészt bár az Európai Ügyészség csak szűkebb körben nyomozhatna, viszont rendelkezésére állnának az ehhez szükséges eszközök. Őket nem lehetne simán taccsra tenni.
Másfelől pedig van még egy fontos különbség az EÜ és a magyarországi vádemelési módosítások között. Az utóbbiak ugyanis csak a hatályba lépés utáni ügyekre vonatkoznának, csak jövőbeli pénzeket érintenék. Az elmúlt 12 év felől Orbán, Rogán, Mészáros már nyugodtan alhatna.
Ha ezzel Brüsszel és Berlin megelégszik, azzal azt üzeni, hogy ami már el van lopva, az el van. Azért már senki nem visel semmilyen felelősséget, senkinek nem kell börtönbe mennie.
De majd az új pénzeknél. Ott viszont a korrupciót a gyakorlatban magyar állam- és átlagpolgároknak kellene bizonyítani eszközök hiányában, továbbá a NER hatóságainak aktív akadályozása ellenére.
Poltnak és embereinek eddig az volt a feladata, hogy NE dolgozzanak meg a pénzükért. Most majd kicsit dolgozniuk is kell, de a cél ugyanaz lesz.
Bár a mostani jogszabálymódosítás aligha éri a célját, ti, a központilag szervezett pénzlenyúlás felszámolását, voltaképpen már az is eredmény, hogy az ügyészség monopóliumainak elvételével Orbán gyakorlatilag elismeri, igaza van az Uniónak és az ellenzéknek abban, hogy a testület feladata az utóbbi bő évtizedben nem a korrupció, hanem lebukás megakadályozása volt.