A hatósági benzinár a “rezsicsökkentés” sorsára jut.
Adatok nincsenek kezünkben, arra nagyon ügyel a Fidesz-kormány, hogy ne is legyenek, csak annyit lehet tudni, hogy már a stratégiai olajtartalék negyede is elfogyott (ami békéidőben, azért igen különleges). Továbbá, hogy a benzint nem venni kell, hanem szerezni, mint a hatósági áras 70-es, 80-as években, mert ugyan elvben olcsó, de a gyakorlatban nincs. Járni jár, csak nem jut.
Emellett rendelkezésünkre áll a kormánypropaganda várakozás-menedzsmentje: ti.
készítik fel a Fidesz-szavazókat a benzin hatósági árának eltörlésére.
Előbb Nagy Márton miniszter nyilatkozta, hogy “veszélyben” a rögzített ár.
Azután a kormányzati félhivatalos már konkrétan le is vezette, hogy mi várható:
“Az Orbán-kormány a brüsszeli tárgyalásokon sikeresen elérte, hogy Magyarország mentességet kapjon, így a vezetéken érkező olajat nem érinti a tilalom. Az unió átalakuló gazdasági körülményeinek hatásait azonban nem lehet teljesen feltartóztatni a határokon. (…)
A romló körülmények közepette kell fenntartani az ársapkákat is. Európában Magyarországon a legalacsonyabb a benzin és a gázolaj ára, ugyanakkor az sem mindegy, hogy meddig lehet kellő mennyiségben biztosítani az üzemanyagot.”
Végül pedig Orbán is kiírta, hogy nagy a baj:
Ez így együtt már elég biztos jele annak, hogy mire készülnek, csak az indoklás hamis.
- A valóságban egyszerű hazugság Orbán állítása, miszerint Európa energiabiztonsága megroppant.
- Valójában a fideszes propaganda állításával szemben nemhogy Európa legtöbb országában hiányozna az áram, olaj és gáz, de mindenhol van elég mindegyikből.
Kivéve természetesen az unortodox Magyarországon. Áram mondjuk itt is van, csak drága. Gáz ugyancsak, legfeljebb még drágább. Ami nincs, az az olaj, illetve legfőbb származéka, a benzin.
Ennek hiányát, azonban a kormány maga okozta azzal, hogy egy évvel ezelőtt, választási kampányfogásként hatósági árassá tette. Ezzel megszüntette az ár szabályozó szerepét, amivel megpörgette a keresletet, és mivel a kínálat nem nőtt, hiányt okozott.
Az ún. brüsszeli, Orbán által is megszavazott szankciók ebben semmilyen szerepet sem játszottak.
- Például azért, mert a benzin áremelkedése már tavaly ősszel elkezdődött, a magyar ársapka már elmúlt egyéves, miközben háború csak 9 hónapja van.
- Továbbá azért, mert még nincsenek is érvényben uniós szankciók az orosz olajra, nálunk mégis hiány van benzinből.
- Meg azért is, mert Magyarországra nézve nem is lesznek hatályosak az uniós olajszankciók.
A kormány tehát egy hazugsággal táncol ki egy választási ígéretből, noha éppen ő maga okozta a problémát, és éppen azzal, amit most megszüntetni készül. Ami jól mutatja, hogy az Orbán-kormány nem a megoldás, hanem maga a probléma.
Erős a gyanú arra nézvést is, hogy azért vártak eddig a hatósági benzinár eltörlésével, hogy rá lehessen fogni a “gonosz Brüsszelre”, és azt lehessen mondani, itt se jó, de máshol még rosszabb.