Most, hogy beköszöntött az igazi tavasz, Budapesten ismét egyre többen pattannak kerékpárra. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az I Bike Budapest rekordszámú résztvevője. Ne gondoljátok azonban, hogy a bringázás népszerűsége valami új keletű hóbort. Már a századforduló előtt is nagy népszerűségnek örvendett, nemcsak mint közlekedési forma hanem mint sport is. Bizonyítékként összeszedtük a századforduló legjobb kerékpáros fotóit.
A kerékpár volt az első technikai sport, ami nem az arisztokráciától eredt. Először a polgárság körében lett népszerű, és innen terjedt tovább az alsóbb osztályok felé. Az első feljegyzett és lefényképezett kerékpárosunk egy bizonyos Kosztovits László volt, aki Angliából hozta haza kerékpárját.
Az első kerékpárosaink 1879-ben. Jobb szélen Kosztovits László
A magyar kerékpár szót is Kosztovitsnak köszönhetjük. Az általa alapított Budapesti Kerékpár Egyesület tagjai ugyanis fontosnak tartották az idegen bicycle szó magyarítását. A kerékpár kifejezést a társaság egyhangúlag elfogadta, nevük is ettől kezdve lett Budapesti Kerékpár Egyesület.
A nagykerekű velocipéd divatos sporteszköz volt a fiatalok körében, de városi közlekedésre nemigen volt alkalmas.
Vermes Lajos, a kerékpározás egyik úttörője
Rottenbiller János, azaz Gigi, a közönség kedvence
1899 végén a törvényhozás 5 korona adóra kötelezte a kerékpár tulajdonosokat. Hiába volt akkor már 21 elsőrangú magyar kerékpáros pálya és több mint 100 egyesület. Sajnos, innentől, mivel drága sporttá vált a kerékpározás, a figyelem elfordult a kerékpársporttól. Az adót végül 1911-ben szüntették meg. Ám ahogy láthatjátok a kerékpározásnak a századforduló után is maradtak hívei:
És persze voltak a szebbik nem képviselői között is lelkes kerékpárhasználók:
Képek forrása: Sportmúzeum archívum – innen, Fortepan