Palkovics László oktatásért felelős államtitkár a köznevelési kerekasztal ülése után azt mondta, hogy januárban tárgyalnak majd a PISA-mérés tanulságairól. Meg azt is, hogy a kormányzati vizsgálat nem keres személyi felelősöket a 15 éves diákok katasztrofális teljesítményért.
De a legmegdöbbentőbb, hogy azt mondta:
ha nem szerepel a tananyagban az a fajta megközelítés, amit a PISA mér, akkor nehéz tanítani.
Ennél szürreálisabb magyarázatot nehéz elképzelni, pedig erős a verseny.
- Lázár miniszter a tanárokat hibáztatta,
- Balog miniszter hat év Fidesz-kormányzás után az előző kormányokat okolta,
- egy Fidesz-kompatibilis szervezet meg az követelte, inkább ne is mérjünk.
- Hoffmann Rózsa meg azt mondta, a bibliai ismeretekben a magyar diákok nyernék a versenyt.
És ezt Palkovics felül tudta múlni, egyszersmind elismerte, hogy egyáltalán nem a tanárok vagy az előző kormányok felelőssége a tragikus eredmény.
A PISA megközelítése tudvalévőleg 3 dolgot mér. Ezek:
- alkalmazott matematikai műveltség,
- alkalmazott természettudományi műveltség,
- szövegértés.
És ezek az oktatási államtitkár szerint nem szerepelnek a magyar diákok tananyagában. El sem lehet hirtelen dönteni, melyik a rosszabb, ha Palkovicsnak fogalma sincs arról, mi szerepel a tananyagban, vagy ha pontosan tudja, mi van benne.
Mert ha igaza van, akkor igazán rettenetes a helyzet.
Mert hát akkor mi az isten szerepel a magyarországi közoktatás tananyagában, ha szövegértés, meg az alkalmazott műveltség nem?
Csak a hittan, a tornaóra, meg a hazafias nevelés?
Nagy meglepetés, mondjuk senkit nem érhetett. Lázár is elmondta, hogy az oktatás feladata jó keresztényt és jó magyart nevelni a gyerekekből. És valójában Hoffmann is ezzel büszkélkedett el.
A PISA-mérés éppenhogy rámutatott, nem igaz, hogy azért voltak ilyen rosszak a kölykök, mert még nem érett be az oktatási reform.
Beérett az. Éppen az a baj.
De akkor nincs is mit csodálkozni, hogy egyre butábbak magyar gyerekek. A hittanórától hogyan is lennének okosabbak?