Újabb oktatási intézmény csatlakozott a Honvéd Kadét Programhoz – jelentette be a honvédség közösségi oldalán és honlapján is az örömteli hírt. Ünnepélyes keretek között írta alá a megállapodást a MH 2. vitéz Vattay Antal Területvédelmi Ezred és a nyíradonyi Kölcsey Ferenc Baptista Általános Iskola, Gimnázium, Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium képvielője. Az iskola fenntartója a Baptista Szeretetszolgálat.
De mi az a Honvéd Kadét Program, ami annyira fontosnak tűnik, hogy egy egész ünnepséget érdemel, ha egy iskola csatlakozik hozzá? Nem más, mint egy középiskolai keretek között tanulható tantárgyra, a honvédelmi alapismeretekre épülő propagandakampány. A honvédelmi alapismeretek egy közismereti tárgy, ami választható akár érettségi tantárgyként is. Valójában tehát annyi történt, hogy egy szakképző iskola kibővítette egy tantárggyal a kínálatát, és ebből a tárgyból érettségit is szerezhetnek a diákjai. Ehhez most egy polgármestert, egy helyettes államtitkárt, egy országgyűlési képviselőt, egy vezérőrnagyot, egy ezredest és egy minisztériumi szakreferenst csődítettek össze néhány látványos fotó kedvéért. Kissé túlzásnak tűnik, különösen annak fényében, hogy a járványügyi korlátozások egyébként minden rendezvényt tiltanak, és a hagyományos állami díjátadó ünnepségek is online zajlottak eddig idén.
Ami a szakmai oldalt illeti: a honvédelmi alapismeretek tantárgyhoz nincsen egyetemi szintű pedagógusképzés, azaz nem lehet senki honvédelem szakos tanár (egyelőre, de ki tudja, mit hoz a jövő?). Így azokban az iskolákban, ahol a tantárgyat oktatják, a pedagógusok egy 120 órás továbbképzést elvégezve nyerik el a jogot, hogy honvédelmet taníthassanak. A tanfolyam az alábbi ismeretekbe enged betekintést:
- hadtörténelem,
- lőelmélet,
- haditechnikai ismeretek,
- egészségügyi ismeretek,
- térkép- és tereptan,
- általános katonai ismeretek
- a hadijog elméleti alapjai
Ezen túl az Oktatási Hivatal szándékai szerint
“a továbbképzés célja az is, hogy a résztvevők szerezzenek olyan, a honvédelemhez kapcsolódó, gyakorlati, módszertani ismereteket, amely alkalmassá teszi őket a középiskolás korosztály élményszerű hazafias és honvédelmi nevelésére.”
Minden tisztelet kijár annak a pedagógusnak, aki százhúsz órában képes elsajátítani egy tantárgyat olyan szinten, hogy aztán teljes évfolyamokat tudjon belőle érettségire felkészíteni. Más tárgyak esetében erre több év képzés után nyerhet bárki jogot. De akkor hova ez a nagy sietség? Ha a honvédelmi alapismeretek bevezetésének az lenne a célja, hogy bármikor mozgósítható, alapszinten képzett fiatalok álljanak rendelkezésre veszély esetére, akkor ezzel a szakmai háttérrel borítékolhatóan a miénk lesz a világ legrosszabb hadserege. Ha csak annyi a cél, hogy a honvédségi munka, mint lehetséges karrier a gyerekek látóterébe kerüljön, arra az iskolai kereteken túl ezer más, sokkal hatékonyabb és a fiatalokhoz közelebb álló lehetőség állna rendelkezésre. Így a legjobb indulattal sem lehet mást feltételezni, mint hogy a Honvéd Kadét Program a közeljövő szavazóinak megfelelő irányba terelgetése. A programhoz eddig már több, mint nyolcvan oktatási intézmény csatlakozott az országban. Nagy részük kifejezetten hátrányos helyzetű térségben működik, mint a fent említett nyíradonyi iskola is. A gondolatsort mindenki folytathatja a maga kedve szerint.