Tényleg balesetveszélyesek a BKV buszai, vagy inkább csak fideszes politikai blöff az egész?

Tényleg balesetveszélyesek a BKV buszai, vagy inkább csak fideszes politikai blöff az egész?

Tényleg balesetveszélyesek a BKV buszai, vagy inkább csak fideszes politikai blöff az egész?

A Fővárosi Kormányhivatal rajtaütésszerű vizsgálatot hajtott végre a BKV négy garázsában, és a járművek negyven százalékát alkalmatlannak találták a közúti közlekedésben való részvételre. Vajon az ellenőrzést tényleg a közlekedési cég saját vizsgálati protokolljának végrehajtása előtt tartották-e? És ha ez valóban így volt, erről az apróságról az állami MTI miért felejtett el tudósítani?

Négy BKV-telephelyen tartott ellenőrzést a Fővárosi Kormányhivatal közlekedési főosztálya a múlt hét elején, és a 46 vizsgált jármű 40 százaléka, összesen 18 busz és troli alkalmatlannak bizonyult a közlekedésre – írta az MTI. Többek között a nem megfelelően működő fékberendezés, a futómű és a kormányberendezés hibája miatt azonnali hatállyal megtiltották 13 autóbusz és 5 troli közúti közlekedésben való részvételét.
A társaság jóval több mint ezer autóbuszt és trolibuszt üzemeltet, így a mintavétel korántsem tekinthető reprezentatívnak, miközben a kormányhivatal azt az érzetet kelti, hogy a járműpark jelentős része kifejezetten balesetveszélyes, ami napi legalább kétmillió utasban bizonytalanságot kelthet – állítják BKV-s-forrásaim. Efféle hangulatkeltésre azonban nincs szükség, mert van baj e nélkül is bőven. És nem az a gond, hogy balesetveszélyes járművek indulnának ki hajnalban a garázsokból, mert ez nem fordulhat elő. Sokkal fontosabb kérdés, hogy milyen áron biztosítható az elöregedett járműpark üzemeltetése.
Átlagosan 12-13 éves buszok fenntartásáról kell ugyanis gondoskodni, és a flottában máig vannak 25-30 esztendős, akár kétmillió kilométert futott járművek, és a laikusok számára is nyilvánvaló: ezek fenntartása egyértelműen gazdaságtalan. Olyannyira, hogy három-négyszer költenek többet az öreg buszok biztonságos üzemeltetésére. Arról nem is beszélve, hogy a légkondicionáló berendezések hiánya miatt az elaggott járműveken rosszabb az utazási kényelem, ráadásul ezeknek a környezetvédelmi besorolása is kedvezőtlenebb, így ma már elfogadhatatlan mennyiségű szennyezőanyagot bocsátanak ki.
Informátoraim azonban határozottan állítják: a közlekedés biztonságát veszélyeztető járműveket a garázsok nem adnak ki. A cégnél van ugyanis egy szakmai protokoll, amely szerint amikor ha a sofőr késő este valamilyen hibát jelezve adja le a járművet, azt reggelig minden fontos paramétert tekintve átvizsgálják. Így szinte kizárt, hogy futómű–, kormánymű- vagy fékhibás kocsit másnap hajnalban forgalomba helyezzenek.
Kétségtelen ugyanakkor, hogy alig van nap, amikor forgalomban levő autóbusz nem szorulna mentésre, egy-egy bedöglött buszhoz azonban soha nem valamilyen balesetveszélyes hiba, hanem például a motor túlmelegedése, a jelzőberendezések meghibásodása, az ajtónyító rendszerek működési zavara miatt kell kivonni járművet a forgalomból, már ha a rendellenes működés a helyszínen nem javítható. Amennyiben meg ég a busz – ilyesmire is volt sajnos példa –, az szinte kizárólag konstrukciós okokra vezethető vissza.
Azt is elmondták nekem, hogy lehet mondjuk hajnali egykor rajtaütésszerűen ellenőrizni, amikor a busz még a szokásos átvizsgálásra vár. Ha ugyanezeket a járműveket reggel ötkor néznék meg, akkor már elképzelhető, hogy semmilyen, a közlekedésbiztonságot befolyásoló hibát nem találnának rajtuk, mert az éjszakai műszak megoldotta a problémát. Vagy saját hatáskörben nem engedélyeznék a forgalomba helyezést.
Kétségtelen ugyanakkor – mondták el forrásaim –, ha nincs különösebb ok rá, mert például a járművezető nem jelzett hibát, nem minden buszt tesznek naponta fékpadra. A járművek takarítása mellett azonban minden kocsit átnéznek, és ha tapasztalnak valamilyen hiányosságot, azt orvosolják.
Mellesleg forrásaim azt állították, a BKV-nál ember nincs, aki a közúti közlekedésre alkalmatlan járműre ütné rá a pecsétet, mert ha valamilyen baleset következik be, a rendszerben visszakövethető, ki a felelős egy kormány- vagy fékhibás busz forgalomba bocsátásáért. Ezt a kockázatot pedig senki nem vállalja. Azt is elmondták, hogy az átkosban a felelős vezetőt elmarasztalták, ha az elvártnál kevesebb járművet helyeztek forgalomba. Most – hangsúlyozták – ilyenféle követelmény sincs. Tehát nincs semmiféle nyomás a műszaki személyzeten, hogy balesetveszélyes járműveket is forgalomba helyezzenek reggel. Az egész így nem más – vélik –, mint hangulatkeltés a főváros tulajdonolta BKV-val, illetve elsősorban a főpolgármesterrel szemben.
Lássuk be, ez nem túl tisztességes. Ez az egész történet így elképesztően abszurd. Bár lehet még folytatása is: állítsanak meg forgalomban levő buszokat, szállítsák le az utasokat, és vessék alá azokat a járműveket is a közúton hevenyészett műszaki vizsgának. Emelem a kalapom, ha ennek a technikai feltételeit bárki is képes biztosítani, bár a NER nem ismer lehetetlent.

(Fotó: Vörös Attila/iho.hu. A képen látható Ikarus 280-as autóbuszt tavaly tavasszal 34 év, meg két és félmillió kilométer megtétele után helyezték “nyugállományba”. Kár, hogy ma is van még harminc év körüli jármű a BKV flottájában.)

Title

Short Description


Facebook Comments