Vidám gyerekzsivaj, kitömött állatkölykök és az eltűnt milliárdok hűlt helye

Vidám gyerekzsivaj, kitömött állatkölykök és az eltűnt milliárdok hűlt helye

Vidám gyerekzsivaj, kitömött állatkölykök és az eltűnt milliárdok hűlt helye

Vadászati Világkiállítás, hétköznap délután. A bejáratnál biztonsági ellenőrzés: készséges fiatalemberek fémdetektorral vizsgálják az érkezők (nem sokan vannak) táskáját és ruházatát, fegyver után kutatva. A felvetésre, hogy odabent rengeteg fegyver van, kicsit tanácstalanul néznek össze. Ez a szabály.

Túljutva az első akadályon, a pénztár következik. A rendezvény honlapja bölcsen figyelmeztet mindenkit, hogy érdemes előre megvásárolni a belépőt, elkerülendő a hosszas sorbaállást a helyszínen. Annak, aki mégis vállalja a kockázatot, és online regisztráció helyett helyben venne jegyet, ezzel a tömeggel kell megküzdenie a bejutásért:

A csarnokokban ennek ellenére időnként tényleg nagyobb embercsoportokba ütközhet a bámészkodó. A helyszín tele van iskolásokkal, komplett osztályok tíztől tizennyolc éves korig, akik engedelmesen követik és hallgatják az őket vezető helyi munkatársat. A lemaradókat és helytelenkedőket ( „gyertek már tovább, majd a jegesmedvénél lehet szelfizni!”)  beletörődő pedagógusok terelgetik.

Az iskolások környékén több forgatócsoport is dolgozik folyamatosan: bárki ad interjút az eseményről, igyekszik úgy helyezkedni, hogy mögötte valami látványosabb kitömött vad vagy állatszobor és sok ember legyen. Így készülnek az illusztrációk a hétszázezer látogatóról szóló híradásokhoz. A Semjén Zsolt által oly sokat emlegetett üldözött keresztény vadászok nem mutatkoztak, vagy csak rémülten elrejtőztek az üldöztetés elől.

Utoljára pontosan ötven évvel ezelőtt volt Vadászati Világkiállítás Budapesten. A korabeli képek tanúsága szerint az a rendezvény nagyon hasonló volt a mostanihoz. Csakhogy azóta eltelt egy fél évszázad – úgy látszik, nagyjából érintetlenül hagyva a kiállítás megálmodóit. Néhány természetfilm, és egy nagy monitorra kivetített, kipróbálható hőkamera nagyjából az összes olyan technikai vívmány, ami tetten érhető a kiállításon. A többi épp olyan, mint ötven éve is: sorban kiállított fegyverek, kitömött állatok.

Az interaktivitás abban merül ki, hogy bármivel lehet fotózkodni. Pedig rengeteg lehetőség volna: számítógépes, akár 3D szimulációk, hangok, illatok, és egyéb, természetjárással kapcsolatos élmények bemutatása, állatvédelmi programok. Ezek persze pénzbe kerülnek, ami láthatólag erre már nem maradt, hiába a hatalmas költségvetés. Fontosabbnak tűnt, hogy megjelenjenek olyan kiállítási elemek, mint a Türk Tanács pavilonja, rajta Magyarország a tagállamok között, vagy a kitömött vaddisznók között vitrinben bemutatott és külön őr által vigyázott Seuso-kincsek. Az övé még viszonylag hálás munkakör: a kiállított állatokat őrző éjjeliőr élményeit jobb nem elképzelni. Egy Stephen King-regény valószínűleg könnyed olvasmány lehet ahhoz képest, milyen lehet éjszaka az üvegszemű, acsarkodó medvék között járőrözni.

Apropó, állatvédelem. Ha van valami, ami tényleg fontos probléma mostanában, az az ember helye a természetben. A kiállítás szlogenje az, hogy „Egy a természettel”. Ezt az egységet azonban sajátosan képzelték el a szervezők: jó néhány nagy értékű, ritka, védett állat kitömött tetemét csodálhatják meg a természetbarátok. A magyarországi  vizes élőhelyeket bemutató tárlaton csak a kiállított madarak eszmei értéke több millió forint (többek között fehér gólya és kanalasgém is látható a kiállított példányok között).

A preparátorbajnokság díjazottjainak egyike egy okapibébivel érdemelte ki a rangos elismerést, de a jegesmedvétől a tigrisig sok minden van még, aminek egyáltalán nem ott lenne a helye a kiállítótérben.

Nem feltételezve, hogy az állatok nem természetes körülmények között pusztultak el, a természet ábrázolásának ez a módja akkor is egy dolgot sugall csak: az ember alázat nélküli, semmit nem tisztelő hozzáállását. Ha ebből a szempontból nézzük, a Vadászati Világkiállítás pontos és kegyetlen tükörképe annak, ahogyan élünk.

Facebook Comments