Orbán áron alul adta el, óriási ráfizetéssel venné vissza Ferihegyet

Orbán áron alul adta el, óriási ráfizetéssel venné vissza Ferihegyet

Orbán áron alul adta el, óriási ráfizetéssel venné vissza Ferihegyet

Csak a brutális veszteség a biztos.

A történet még másfél évtizede kezdődött: 2005-ben a pénzszűkében lévő Gyurcsány-kormány jó áron, 446 milliárd forintért eladta el a ferihegyi reptért üzemeltető cég 75%-át. 25%-ot megtartott, ennek értéke az eladott hányad alapján kb. 150 milliárd forint lett volna.

Ehhez képest azt az Orbán-kormány messze-messze áron alul, mindössze 36,6 milliárd forintér adta el.

Itt már esetleg érdemes lett volna vizsgálódnia a magyar hatóságoknak, nem történhetett-e valamilyen visszaosztás, nem volt-e hűtlen kezelés, mi okozta az állam kb. 110 milliárd forintos veszteségét az ügyleten.

De persze a Polt-vezette magyar ügyészségnek nem jutott tudomására az ügy.

Az eset különösen onnan nézve visszatetsző, hogy most már a kormány 4,4 milliárd euróért, kb. 1600 milliárd forintért tett vételi ajánlatot a reptérre. Azaz

a piaci érték dupláját fizetné ki érte.

Az üzlet még itt-ott késedelmet szenved, ezért a pénzért a német-kanadai üzemeltető-tulajdonosok már hajlandók is lennének megválni a reptértől, de mivel azt is látják, hogy Orbánnak az ügylet abszolút prioritás, megpróbálják néhány 100 milliárddal még följebb tornázni az árat.

Így aztán a magyar államnak ez brutális veszteséget okoz, a magyar adófizetők pénzének tetemes hányada megy ki az országból. Gyakorlatilag a semmiért.

Van, amikor egy üzlet olyan rossznak tűnik, hogy az se látszik, hol lesz a lopás.

A Budapest Airport 2015-ig veszteséges volt, azóta nyereséget termelt. De a legprofitábilisabb évében, 2019-ben sem volt a nyereség több 30 milliárd forintnál. (Miközben az üzemei eredmény 60 milliárdos volt.)

Ezen az áron számolva a reptér kb. 50 év alatt termeli vissza a vételárat, de azt is csak akkor, ha visszaáll a tömegturizmus a tavalyelőtti szintre. Ferihegy 2020-ban ugyanis csak kapacitásának 10-30%-án működött. Erre azonban semmi garancia.

  • Egyfelől, mert korántsem biztos, hogy a klímakatasztrófa előtt álló világ a megengedi a környezetszennyező légiközlekedés ismételt felfutását.
  • Másfelől Budapest már precovid is telítődött angol legénybúcsúsokkal: a bulinegyednek otthont adó Erzsébetvárosban már 2019-ben népszavazás volt a vendéglátás korlátozásáról. (Akkor még érvénytelen.)

Szóval nem látni, hol van ebben a biznisz bárkinek is, noha a reptérvásárlás se propaganda-, se hatalmi célokat nem szolgál, tehát marad az Orbán-rezsim elsőszámű motivációja, a lopás, azaz a közpénzek magán- (Orbán-közeli) zsebekbe csatornázása.

Fel lehet tenni például, hogy a ferihegyi gyorsforgalmi út és gyorsvasút fejlesztésén/kiépítésén akarnak nyerészkedni, amihez előbb meg kell venni a repteret, hogy ne a német-kanadai tulajdonos üzletét építsék. De a tulajdonos nem hülye, ismerve a szándékot, felveri az árat,

messze értéken felül válik meg a birtokától, brutális veszteséget okozva ezzel Magyarországnak.

Ami majd csak tetéznek a fejlesztés (gyorsforgalmi út, gyorsvasút, újabb terminál) várhatóan messze-messze túlárazott költségei. Ráadásul ez azt is feltételezi, hogy a Fidesz jövőre megyeri az országgyűlési választást, és kormányon marad – máskülönben a Mészáros nevén lévő építőcégek keresztet vethetnek a megrendelésekre.

Ha bíznak a választási győzelemben, akkor viszont semmi nem indkolja, hogy az ügyletet még idén megkössék, nem kellene felárat fizetni a reptérét.

Egyelőre mindenki csak találgat, és senki nem tudja, mi brutálisan veszteséges reptérüzlet valódi oka. Lehet, hogy puszta inkompetencia és megalománia, és Ferihegy megvásárlása is besorol majd a maga-giga közpénztemetők közé, a Budai Vár, a futball- és atlétikai stadionok, a Dagály, Paks2 és a Belgrád-Budapest vasút mellé.

Facebook Comments