Ciklusonként épít magának közpénzből Orbán Viktor valami kis játékot. Az előző választás előtt a felcsúti II. Ramszesz stadion Pancho Aréna készül el, most pedig az Orbán és Mészáros Lőrinc telkein áthaladó kisvasút.
Az utóbbiról éppen az Orbán Viktor (illetve hivatalosan Mészáros) tulajdonában lévő kormánylap rántotta le le a leplet, pedig egész oldalas cikkében éppenhogy megvédeni igyekezett a támadásoktól a felcsúti klán mohóságának, kivagyiságának, gőgjének és megalomániájának legfrissebb jelképét.
A Magyar Idők címe szerint
LÁTOGATÓK TÍZEZREI
utaztak a vonaton. A cikk szemmel láthatóan azért készült, hogy alátámassza a Fidesznek azt az állítását, miszerint a kisvasút jó teljesít kihasználtságában: még meg is haladja a vállalt számokat.
Itt tehát még voltak “vállalt számok” (bár Puskás szóvivő konkrétat nem említett), csakúgy, mint Deutsch EP-képviselőnél, aki hétfőn arról nyilatkozott, hogy a kisvasúton eddig 40 ezren utaztak, miközben 10 ezret vállaltak. Azonban Deutsch egyik adata sem igaz, ami már-már egészen természetes.
Látogatók tízezrei, de mennyi idő alatt? 40 ezret, illetve 10 ezret, de milyen időtávban?
A döbrögi felcsúti kisvasút terveiben három éve megadták a tervezett utasszámokat, amit akkor az Átlátszó kért ki:
- a férőhely-kapacitást 5 és 8 ezer közé tették
- a vonatok (kapacitástól és a becslés pesszimista/optimista) voltától függően naponta 128-208-218-354 utast képesek szállítani.
A kormánylap, miközben arról áradozik, mennyire megérte a több mint egymilliárdos presztízsberuházás, és milyen hasznos a vonat, arról nem tesz említést, hány napon keresztül nem vettek jegyet egyáltalán a vonatra (53), vagy hogy hányszor indult el utas nélkül a vonat (2), meg hogy milyen veszteséget termel, véletlenül leközli az utasszám-adatokat a 2016. április 30-ai indulás óta.
Talán abban bíztak, hogy az átlag olvasójuk vagy az egyszeri Fidesz-szavazó úgysem képes osztani-szorozni ötjegyű számokat. Puszta tévedésből közölhették.
Talán ők sem fogták fel, mit jelentenek a számok.
Eszerint tavaly valamivel 30 ezer, idén szeptember 17-ig pedig 27 ezer fölött volt az utasok száma. Ebből egy gyors számolással az is kiderül, hogy 506 nap alatt a vonatok valamivel több mint 57 ezer utast szállítottak. Azaz napi átlagban 113-at.
Ami még a legpesszimistább becslést is jóval-jóval alulmúlja.
A pesszimista kalkuláció ugyanis 50 százalékos kihasználtsággal 128 utast számol egy vonatra. Nem egy napra, egy vonatra. De egy nap alatt sincs ennyi.
A kihasználtság alig több 2 százalékos:
- a vonatok napi minimum 5120 embert tudnának szállítani,
- de csak 113-at kell átlagosan.
Elképzelhetjük, mi lenne, ha a Fidesz politikusai nem szerveznének kirándulásokat, hogy a legodaadóbb választóik elzarándokolhassanak Felcsútra, hogy megnézzék, a miniszterelnök stadionját, vonatát, házát és kerti budiját.
A Magyar Idők címében kisvasútblöfföt emleget, és milyen igaza van. De még finoman is fogalmaz.
Bár a kormánylap azt állítja, a támogatás elnyerésének nem volt feltétele a garantált utaslétszám, a brüsszeli bürokraták minden bizonnyal mégiscsak tekintetbe vették a becsléseket, amikor a pénz odaítéléséről döntöttek. Egyszerűen fel nem merült, hogy egy kormány ekkorát mer hazudni.
Innen nézve már mindenki nagyon kíváncsi lehet, mi lesz az Orbán-rezsim presztízsberuházása a következő ciklusban. Ha a volumenében összehasonlíthatatlanul nagyobb, de éppen ilyen megalapozott előzetes számításokra épülő atomerőmű, akkor az nagyon fájni fog mindannyiunknak.