Nem vicc: a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítása értelmetlen és értelmetlenül drága. De sok kínai pénzből épül, amire Mészáros Lőrinc új cége repülhet rá.
Erősen korrupció és hazaárulás-szaga van az új, Orbán-kormány által tető alá hozott Budapest-Belgrád vasútvonal-rekonstrukciónak. Ez Magyarország legdrágább vasútfejlesztése és a legértelmetlenebb: az Index cikke elég egyértelműen leírja, hogy a kínaiaknak teljesen mindegy, hogy az árucikkei 70-80-nal, vagy 100-zal érkeznek Európába, hiszen a fontos árukat nem ezen a vonalon szállítják. (Mivel senki sem klikkel a linkre, ezért leírjuk: mindezt az Index a szállító cégtől tudta meg, nem saját maga találta ki.)
A kínaiaknak ugyan mindegy, de nekünk, magyaroknak nem, hiszen mi fizetjük vissza a Kínától kapott hitelt. A szaksajtó szerint ráadásul
a beruházás megtérülése optimista számítások szerint is minimum 130 év,
de ebből akár 2400 év is lehet. A témában születő cikkek pedig szinte kivétel nélkül ugyanarra a következtetésre jutnak: meglehetősen értelmetlennek tűnik az egész mind gazdasági, mind szakmai szempontból.
A vasútvonalat egyébként alig használják:
- 2014-ben 100,9 ezer,
- 2015-ben 90 ezer,
- 2016-ban pedig 83,9 ezer
volt azok száma, akik Budapest és Belgrád között a vasúti közlekedést választották – kérte ki a MÁV-tól az adatokat a Mátészalkaleaks és írt ebből összefoglalót az Mfor.
Hogy mi lehetett az oka annak, hogy Orbán Viktor mégis ennyire benyalta magát a kínai miniszterelnök fenekébe, azt mi is csak találgattuk a legutóbbi posztunkban (A nagy Belgrád-Budapest átverés). Arra jutottunk: Orbán Viktor nagyravágyását szolgálja csak az egész vasútvonal-felújítás, de minden más szempontból kifejezetten hátrányos.
Varga Mihály szerint a vámbevételek fognak megnövekedni, de a számítások szerint így is 130 (!) évbe kerül, mire megtérül a befektetés. Ennyire hosszútávon pedig még a Fidesz (Orbán) sem gondolkozik. A HVG azt is megírta, hogy az egész felújítás még a szerbeknek sem éri meg.
Mi is megírtuk, hogy
a vasútvonal a semmiből tart a semmibe.
Az egész mögött tehát valami más okot kell keresni: Orbán talán ki szeretne ugrani az EU-ból és Kínával szeretné tovább finanszíroztatni az országot és a rezsimet?
Vagy csak egyszerűen az állami és a kínai pénzre fáj a foguk? Mészáros Lőrinc ugyanis pont most alapított egy olyan céget, aminek a vasútépítés a fő profilja. Az RM International Zrt. –ben az igazgatóság tagjai:
- Mészáros Lőrinc nagyobbik lánya, Mészáros Beatrix,
- Homlok Zsolt, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. korábbi ügyvezetője (a kisebbik Mészáros-lány, Ágnes férje),
- valamint az R-Kordot vezető Csűrös Sándor.
(Az R-Kord szintén egy vasúti cég, szintén Mészáros Lőrinc nevén van; 17 milliárd forint forgalmat csinált tavaly, csaknem megtriplázva az előző évi árbevételét. Állami megrendelésekben nem szenved hiányt, részese például az utóbbi idők egyik legnagyobb, 72,4 milliárd forintra drágult dél-balatoni vasútrekonstrukciójának. A nagyprojekt még az Európai Bizottság ellenőreit is felcsigázta, miután durván egyharmaddal drágult az előzetesen becsülthöz képest.)
A 24.hu meg is jegyzi: szezonja van a vasútépítésnek és az állami megrendeléseknek is, hiszen a következő öt évben 4000 milliárd forintot szán a kormány közúti és vasúti fejlesztésekre. És akkor ebben nincs benne a fentebb kitárgyalt, zömmel kínai kölcsönnel tervezet, legutóbb 750 milliárd forint költségűre becsült Budapest-Belgrád vasútvonal építése.
Bizonyára véletlen, hogy Mészárosék pont most terjeszkednek a gazdaságnak ebben a szegmensében is. A mi tippünk csak az, hogy Mészáros-Orbánék felveszik a rengeteg pénzt a vasúti fejlesztésért, amit valahogy végre is hajtanak, majd ha a népharag elüldözi őket, akkor eltűnnek a pénzzel.