Lehetetlen, hogy időben elkészüljön az új Nemzeti Alaptanterv

Lehetetlen, hogy időben elkészüljön az új Nemzeti Alaptanterv

De úgy tűnik, akkor is bevezetik, ha nincs is. A megadott dátum nagyon közeli, látszólag kőbe vésett, és hiába jelzik az érintett szakemberek, hogy a szoros határidő és a teljes információhiány legalábbis aggályos, nem kapnak választ sem a megbízott szakértőktől, sem Balog Zoltántól.omd_iskola_alapitas_balog_zoltan_mtid_ati20130326001_fit_800x10000.jpg

2019. szeptember 1. Ez az időpont, amikor a magyar iskolákban az új Nemzeti Alaptanterv (NAT) szerint kezdődik meg az oktatás. És egyben ez az egyetlen konkrétum, amit a NAT-ról pillanatnyilag tudni lehet. Esetleg még néhány nevet, annak a testületnek a tagjaiét, akik részt vesznek a kidolgozásban. Valóban kiváló szakemberek, remek ötletekkel – a munka mégsem halad, az idő közben telik. Az egyetlen, némi nyomásra napvilágot látott vázlatos dokumentum, ami a NAT főbb sarokpontjait hivatott ismertetni, a bevezetés dátumán kívül semmilyen konkrétumot nem tartalmaz. 

A Civil Közoktatási Platform januárban levélben fordult az emberi erőforrások miniszteréhez, kérdéseket tettek fel a készülőben lévő Nemzeti Alaptantervvel kapcsolatban. Választ azóta sem kaptak, ezért a napokban ombudsmani vizsgálatot kértek. Mondhatnánk, hogy az aggodalmuk eltúlzott, és már megint egy oktatási ügy, amit a tanárok fújnak fel. De 2019. szeptember 1. nagyon közel van, közelebb, mint ahogy az elsőre tűnik. 

16-17_exam_stress_png.jpeg

Számoljunk egy kicsit! Ha az új alaptanterv szerinti oktatás másfél év múlva indul, ez azt jelenti, hogy addigra már minimum az alábbi dolgok szintén elkészülnek:

  • évfolyamonként kidolgozott követelményrendszer az új alapelvek szerint
  • a megváltozott követelményeknek megfelelő tankönyvek és oktatási segédanyagok
  • olyan pedagógusok, akik tisztában vannak az új rendszerrel, ismerik a követelményeket, a tankönyveket, és ezek felhasználásával fel tudják készíteni a diákokat, hogy megfeleljenek az új elvárásoknak
  • a távlati célokat átlátó és a pedagógusokat segíteni tudó intézményvezetők
  • olyan támogató rendszer, amely képes nyomonkövetni az iskolák saját helyi tanterveit, és szükség esetén segíteni ezek összehangolását az új alapkövetelményekkel

Ezekből egyelőre nem látszik semmi. Nyomokban sem. Persze, gondolhatjuk naivan, ez akkor azt jelenti, hogy mégsem lesz új Nemzeti Alaptanterv. De a tapasztalatok azt mutatják, hogy ha valami nem készül el, attól még lehet hivatkozási alap vagy akár kötelező érvényű szabály. Ne legyenek kétségeink: az, hogy esetleg az új NAT nem lesz készen a megjelölt időpontig, nem fogja megakadályozni az oktatásért felelős kormányzati képviselőket, hogy elvárják a félkész vagy épp vázlatos alaptanterv szerint oktatást. Nem is volt olyan régen, hogy a szakmai érettségi tárgyak bevezetése gond nélkül megtörtént konkrét követelmények és kidolgozott tananyag nélkül. Szeptemberben a diákok tanulni kezdtek valamit, deemberben végre megérkezett a hivatalos követelményrendszer, ami alapján májusban érettségizniük kellett. És a legnagyobb baj, hogy így is lett: nem nyílt meg a föld és nyelte el az EMMI épületét, sőt, még csak nem is mondta senki az érettségi napján, hogy márpedig ez aggályos, és ezért nem vesz részt a vizsgán. Ez is átment rajtunk. És úgy tűnik, a NAT, vagy annak hiánya ugyanúgy át fog menni.

A kérdéseket most a CKP tette fel. Ha továbbra sem érkezik válasz, sokkal többen és hangosabban kell, hogy kérdezzük. Vagy mondjuk ki, hogy mindegy, és hagyjuk, hogy bárki bármit büntetlenül tehessen meg a gyerekeinkkel.

Kerényi Kata 

Facebook Comments