A Nemzeti Kommunikációs Hivatal megmondta: ha a Mikulásünnepségen nincs catering és apu öltözik be Mikulásnak, nem kell közbeszerzés.
Egyébként meg igen. Teljes abszurd és agyelhagyás az új kormányrendelet, amivel a rendezvényszervezői piacot akarják központosítani. Egy ásványvizet nem lehet csak úgy megvenni innentől, ha valaki az állami szférában rendezvényt szervez. Kivétel persze, ha államtitkár, vagy miniszter az illető, mert akkor semmi se vonatkozik rá.
Elérhetővé tette a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (nem tévesztendő össze a Rogán-féle Propagandaminisztériummal) a legújabb útmutatóját (PDF) a 247/2014. (X. 1.) Korm. rendelet 1. § (2) bekezdés 1. pontja szerinti rendezvényszervezési feladatok értelmezéséről. Ennek alapján a Hivatal ellenőrzi és engedélyezi innentől az óvodai Mikulásünnepségeket, az egyetemi gólyatáborokat és még a munkahelyi kirándulásokat is, bizonyos esetekben. Felmerült a gyanú, hogy a kormányzatnak ez az első lépése, hogy a rendezvényszervezői piacot is monopolizálja és bizonyos korányközeli körök kezébe adja.
A rendeletet értelmező dokumentumban egészen vicces és abszurd bekezdésekre bukkantunk, amik önmagukban megállják a helyüket, minden kommentár nélkül. Az értelemző dokumentum felsorolja, mi tartozik a rendezvényszervezés fogalmához, majd azt kezdi el fejtegetni, mit kell bejelentenie egy kormányzati munkatársnak, ha bármilyen rendezvényt szeretne megszervezni. Értékhatár nélkül, vagyis akár napi 20 ezer forintos cateringköltségre is tőlük kell engedély kérni.
Az abszurd indoklásra a II./2-es bekezdésben bukkantunk:
„A Hivatal felé bejelentendő rendezvényszervezési igényekre vonatkozó általános szabállyal az érintett szervezetek adatszolgáltatását szeretnénk megkönnyíteni. Ugyanakkor jelezzük, hogy a rendezvények rendkívül szerteágazó körére, adott esetben a beszerzendő szolgáltatások speciális jellegére tekintettel az általános szabály alkalmazása nem minden esetben adhat egyértelmű értelmezést az Önök számára.
Ebben az esetben javasoljuk a Hivatal megkeresését a [email protected] email címen. Kollégáink készséggel állnak rendelkezésre a konkrét rendezvényszervezési igényel kapcsolatban. A beérkező megkeresések alapján frissített Útmutatónkat időről-időre közzétesszük a könnyebb adatszolgáltatás teljesítése érdekében.”
Tehát mostantól minden apró-cseprő eseményről tudnia kell a Hivatalnak, méghozzá azért, hogy segíthessenek (sic!) és „könnyebbé tehessék” a rendezvények megszervezését. (Még véletlenül sem azért, mert mindenről tudni akarnak és mindent ellenőrizni szeretnének, felmérve a piacot és aztán a csókosoknak juttatva a zsírosabb falatokat.)
A III-as pontban a dokumentum felsorolja azokat a rendezvényeket, amik a kormányrendelet hatálya alá esnek: sportnapok, csapatépítő tréningek, stb. és innentől lépünk át abszurdba: ahol a Mikulásünnepségre kívülről, egy cég segítségével érkezik a Mikulás, ott már a Hivatalnak intézkednie kell, a kormányrendelet hatálya alá esik és mindent be kell jelenteni, le kell papírozni. De ide tartoznak az egyetemi gólyatáborok, a karácsonyi vacsorák is.
Utána jön a java: mi nem tartozik a rendelet hatálya alá. Ezt szintén idézzük, hogy mindenki megjegyezhesse:
- önmagában céges ebéd vagy vacsora étteremben történő igénybevétele,
- csapatépítő kirándulás keretében éttermi ebéd/vacsora elfogyasztása,
- Közigazgatási Államtitkári Értekezletre ásványvíz bekészítése,
- reprezentációs keretből üdítő, kávé beszerzése és azokkal a meghívott vendégek ellátása,
- Mikulás ünnepség az érintett szervezet székhelyén a munkatársak gyermekeinek cateringgel, egyéb programok nélkül, amennyiben az egyik szülő, nagyszülő öltözik be Mikulásnak,
- külföldi delegáció fogadása keretében munkaebéd,
- coaching/oktatás az érintett szervezet székhelyén catering nélkül,
- oktatási intézmény évnyitó/évzáró ünnepélyén hangosítás, amennyiben nem kapcsolódik hozzá más rendezvényszervezési szolgáltatás, például catering, helyszínbérlés,
- workshop/dolgozói jubileumi jutalmak kiosztó ünnepségének megvalósítása az érintett szervezet székhelyén ásványvíz és aprósütemény bekészítéssel, amennyiben nem kapcsolódik hozzá más rendezvényszervezési szolgáltatás.
A rendezvényt nem csak be kell jelenteni, hanem a bejelentés után ugyanis
a Hivatalnak kell döntenie, hogy a rendezvény megvalósítható-e.
Innentől nincs olyasmi, hogy ide-oda kirándulgatunk, konferenciát szervezünk, vagy gólyatábort: a Kommunikációs Hivatal majd eldönti szépen, hogy a rendezvény megvalósítható-e és mennyibe fog kerülni. Tehát, simán előfordulhat, hogy az évek óta, ugyanott megszervezett rendezvényeket a Hivatal munkatársai központilag elkaszálják majd. A Hivatal a kormányrendelet alapján azt is megmondja, melyik szerződés semmis és mikor lehet elkezdeni a rendezvény szervezését.
Ennek alapján kijelenthetjük: mostantól a Nemzeti Kommunikációs Hivatal a legutolsó falusi önkormányzat disznóvágásától a budapesti egyetemek gólyatáboráig, a minisztériumi workshopoktól egy közös kirándulásig, sőt, az óvodai Mikulásünnepségekig
mindent felügyel az állami szférában, meghatároz, irányít és dönt.
Önállóságnak, kreativitásnak pedig helye nincs.
Elviekben. ugyanis nem lehet majd tudni, hogy a Hivatal hogyan fogja ezt a millió egy eseményt, rendezvényt mind-mind felügyelni. Vajon lesz-e a Hivatalnak megfelelő számú munkatársa, akik csiptetős táblával a kezükben ellenőrzik majd, hogy ki öltözött be Mikulásnak? Ki és hogyan fogja ellenőrizni, ki a Mikulás? Még fényképpel sem ellenőrizhető, hiszen ha be van öltözve valaki, az nem felismerhető. Ha nincs beöltözve, honnan tudni, hogy ő-e a Mikulás? A krampuszok is csak családtagok lehetnek?
És mi van az egyéb gyerekünnepekkel? Gyereknap, Húsvét, Karácsony? Hanuka?
Vajon a Hivatal munkatárai minden sörösdobozt megvizsgálnak majd a gólyatáborokon, hogy honnan van?
Felmerül ugyanakkor a gyanú, hogy ez a rendelet csak az első lépés és a kormányzat az NKOH-val kezdi monopolizálni a teljes magyar rendezvénypiacot is. Elképzelhető, hogy egy év múlva a nagy kultúrkampf keretében Orbán Ráhel rendezheti meg a Sziget Fesztivált, vagy Ozorát.