Egy olyan repülőgéppel ment Biskekbe, aminek ez a feladata.
A Magyar Honvédség az idén 3 ún. csapatszállító repülőgépet is beszerzett: 2 Airbus A319-est és 1 Dassault Falcon 7X-est. Az utóbbi kifejezetten üzleti célú gép, de az előző kettő is inkább a polgári légiszállításban használatos; arra is használta az Air Berlin, a csődbement légitársaság, amelyiktől vették őket.
A kormány eleinte – alkalmasint nem függetlenül a választási kampánytól – vehemensen tagadta, hogy a honvédségi repülőgépeket kormánygépnek vették volna. Simicskó István honvédelmi miniszter például a gépek kecskeméti bemutatóján, februárban azt mondta,
a most beszerzett Airbus A319-esek nem kormánygépek, feladatuk a csapatszállítás, polgári személyek evakuálása és sebesültszállítás.
Ami az jelenti, hogy Orbán Viktor és kísérete bezupált katonának, megsebesült vagy evakuálni kellett őket Magyarországról. Ugyanis a miniszterelnök az egyik Airbus A319-esen ment
- Izraelbe,
- Montenegróba,
- valamint most Kirgizisztánba is,
ahol III. Nomád Világjátékok megnyitóján vesz részt hivatalos minőségében Kazahsztán, Azerbajdzsán, Törökország és Üzbegisztán vezetőinek társaságában. Az MTI fentebb látható fotóján ha valaki nagyon akarja, kiveheti a Force feliratot, a Hungarian Air Force-ból. De a felirat teljesen tisztán látszik azon a videón, amit Orbán kommunikációs csapata publikált a miniszterelnök propagandaoldalán:
A nem kormánygépek rendeltetéstől eltérő rendszeres használata ugyanakkor megengedi, sőt, valószínűvé teszi azt a feltételezést, hogy
eleve kormánygének vették a 2 Airbust és a Falcont, csak hazudtak róla.
Az izraeli út után a kormányfő Havasi nevű sajtósa már nem tudta tagadni, hogy a kormányküldöttség a nemkormánygépen szállíttatja magát, és azt közölte,
mivel a Magyar Honvédségnek van repülőgépe, ezért külföldi hivatalos utak esetén inkább a Honvédségnek, és nem egy külföldi légitársaságnak fizetünk.
Azaz: a Magyar Honvédségnek csak úgy lett egy repülőgépe (illetve mindjárt 3 is), mondhatni tök véletlenül, és ha már van, akkor a kormány lecsap a lehetőségre. A probléma ezzel az, hogy a magyar állam összességében többet költ így a 3 repülőgépre, mintha simán venne repülőjegyet egy polgári légitársaságnál, ahogy mindenki más (ti. a földi halandók) teszik.
A repülőgépek vételárát viszont jól el lehet titkolni
ún. nemzetbiztonsági szempontokra hivatkozva, mint katonai beszerzést.
Továbbá egy valójában kormányzati, reprezentációs és kényelmi célú beszerzést el lehet könyvelni a költségvetés honvédelmi fejezetében, és így növelni a(z elvileg) katonai célú kiadások részarányát a GDP-ben. Amely bár egyáltalán nem emeli Magyarország védelmi potenciálját, de a névleges növeléssel eleget lehet tenni Trump követelésének.
- Orbán minden bizonnyal megunta, hogy folyton Csányi Sándornál kell kuncsorognia, hogy adja kölcsön a saját repülőgépét.
- Mészáros Lőrincét elkérni kormánycélra meg eléggé olybá tűnne, mintha a felcsúti gázszerelő ezzel fizetné vissza a neki juttatott 100 milliárdok árát.
Az meg hogy nézne ki, ha polgári, menetrendszerű repülőgéppel érkezne a kirgiz, kazah, üzbég, azeri és török elnökök közé: még az is előfordulhatna, hogy nem fogadják be az ázsiai diktátorok együttműködési szervezetébe. Ami azért kínos lenne, könnyű belátni.