A Fidesz nekiláthat a választási szabályok manipulálásának

A Fidesz nekiláthat a választási szabályok manipulálásának

Levonták a tanulságot az önkormányzati vereségből. fi_1.jpg

Miután az Orbán-kormány képviselő Varga igazságügyminiszter Brüsszelben ügyesen megvétózta, hogy az Európai Bizottság ezután kötelezően és minden tagállamra érvényesen vizsgálhassa és – esetleg – szankcionálhassa a demokratikus normák betartását és a jogállam állapotát, a Fidesz azonmód neki is lát a magyarországi jogállam maradékának lebontásához. Mivel 

a jelenlegi választási szabályok már nem garantálják a jelenlegi kormány hatalmon maradását,

és ilyenformán alkalmatlanok a feladatukra, neki is látnak megváltoztatni őket. A Blikk értesülései szerint 3 ponton változtatni:

  • megtiltanák a civil szervezetek indulását az önkormányzati választáson,
  • eltörölnék a győzteskompenzációt a parlamentin,
  • valamint bevezetnék a kötelező előzetes regisztrációt.

A civil szervezetek az országgyűlési választáson eddig sem indulhattak, ha a Fidesz-KDNP valóban ezt tervezi, akkor az önkormányzatin sem fognak. A változtatást semmi egyéb indoka nincs, mint hogy a kormánypártok megsértődtek azon, hogy a közepes és a nagyvárosok jelentős részében vereséget szenvedtek október 13-án. Mert néhány helyen – különösen vidéken – a közös ellenzéki jelöltek nem eredeti pártjuk logója alatt indultak, hanem alapítottak egy szervezet, és az indította őket.

  • Például a jobbikos Mirkóczkinak Egerben az Egységben a Városért Egyesület,
  • a korábban szocialista Botkának meg az Összefogás Szegedért Egyesület volt a jelölőszervezete.

Amivel semmi probléma nem volt, kivéve, hogy nyertek. Ezért azonnal el kell törölni, hogy megnehezítsék az ellenzék dolgát.

Hasonló a helyzet a győzteskompenzációval. Amíg létezett a “centrális erőtér”, azaz megosztott volt ellenzék, addig kifogástalanul szolgálta a Fidesz céljait, hogy az egyéniben győztes országgyűlési képviselők többletszavazati is hozzáadódtak a töredékszavazatokhoz, azaz a mandátumot nem eredményező szavazatokhoz, ami alapján a listás parlamenti helyeket osztották ki.

Egy ellenzéki együttműködés estén – pláne, ha létrehoznak egy gyűjtőpártot – a Fidesz nem veheti biztosra, hogy a többletszavatok neki kedveznek: hogy Budapesten vagy Szegeden nem győz-e nagyobb arányban az ellenzéki jelölt, mint Vásárosnaményban a fideszes. Ha pedig nem kedvező, akkor meg kell szüntetni.

A leginkább antidemokratikus lépés az előzetes regisztráció

bevezetésére tett ismételt kísérlet lenne, ami nyilvánvalóan azt jelentené, korlátozni akarnák az általános választójogot.

Ez egyszer már felmerült a Fideszben, illetve el is fogadta a kétharmados parlamenti többségük 2012-ben, azonban a nemzetközi – Velencei Bizottság, Európai Unió – és a hazai – Alkotmánybíróság- tiltakozások hatására végül kihátráltak belőle.

Ennek célja egyértelműen a protestszavazók kizárása a választók köréből.

A protestszavazóknak nincs pártkötődésük vagy politikai identitásuk, csak a fennálló hatalom ellen lépnek fel, mindegy ki, csak ezek ne alapon. Ez nyilvánvalóan nem érdeke a Fidesznek.

A protesztszavazók szerepét az önkormányzati választás jól illusztrálta. A választás előtt egy héttel még jelentős volt a Fidesz jelöltjeinek előnye, az utolsó héten viszont a Borkai-botrány vált a fő kampánytémává, ami

mozgósítani tudta a protestszavazatokat az ellenzék mellett, a regnáló hatalommal szemben.

Miután 2013 elején az AB megsemmisítette az előzetes regisztrációt, a Fidesz inkább lekenyerezni próbálta őket. Mivel ők egyben szociális vagy hasszavazók, nekik szól a rezsicsökkentés, a nyugdíjprémium és a 10 kiló krumpli is.

Az ellenzéknek nyilvánvalóan se pénze, se lehetősége ilyen módon elérni ezt a néhány százezer választót.

Ha ismét bevezetik a regisztrációt, gyakrorlatilag két kampányt kell folytatni: egyet a tulajdonképpeni választás előtt, egyet pár hónappal korábban, a szavazók regisztrációja érdekében.

Itt megintcsak a nagyrészt közpénzből kampányoló kormánypártok lennének előnyben. Továbbá nekik vannak azonos identitású szavazóik, akiket szorgosan nyilván is tartanak a Kubatov-listákon. Az ellenzék ebben a tekintetben megosztott: nincs és nem is lehet egy átfogó nyilvántartása a szavazóiról.

Ugyanakkor az előzetes regisztráció a szavazójog indokolatlan és antidemokratikus korlátozása: csak olyan országban, például az Egyesült Államokban van szokásban, ahol nincs egyetlen központi (szövetségi) nyilvántartás a választópolgárokról. Ahol van, mint Magyarországon is, ott egyértelműen

a választójog antidemokratikus korlátozása külön adminisztratív aktushoz kötni a politikai véleménynyilvánítást.

Az még korántsem biztos, hogy a fentieket bevezetik, de az egyáltalán valószínűtlen, hogy megpróbálják, az meg egészen életszerű, hogy gondolkodnak rajta.

  • A Blikk értesüléseit egyáltalán nem tagadta a megkérdezett kormányszakértő Kiszely Zoltán, aki a közpénzből finanszírozott Fidesz-agytröszt, a Századvég alkalmazottja.
  • A Belügyminisztérium ugyan tagadott, de az nem sokat jelent, majd egyéni képviselői indítványra fogadják el.

Annyira ne lepődjünk meg, ha a tagadás dacára a kövekező egy-másfél éveb valamikor mégiscsak elfogadják a már most kidolgozás alatt lévő változtatásokat. 

Ha Uniónak meg bármi gondja lenne a dologgal – természetesen főleg az előzetes regisztrációval, az általános választójog adminisztratív korlátozásával – majd néhány évig elvitatkozgatnak rajta, és a végén az Orbán-kormány leszavazza a saját maga elítélését a jogállami normák semmibevétele miatt.

Sag schon. Nekik az a demokrácia, ahol mindig ők nyernek, mert a haza nem lehet ellenzék, és ők azonosak a hazával. Aki pedig ezt kétségbe vonja, azt egyenesen el kellene tiltani a szavazástól.

Ami történelmileg egyáltalán nem volna példátlan.

Facebook Comments