Füstös időutazás a Nyugati pályaudvarról

Füstös időutazás a Nyugati pályaudvarról

dsc_6506.jpg

A múlt században mindennapos látvány volt a füstfelhőbe burkolózó mozdony a vonatok előtt. A Nyugatiban pöfögő gőzmozdony látványa viszont manapság úgy hat, mintha valaki lovashintóval nyargalna keresztül a körúton.

Szerencsére azonban a régi gőzösök szerelmesei a nosztalgiajáratokon még ma is felidézik ezt az élményt. Az alábbi fotókat Lampert Benedek és Tóth Tamás készítette az Orient Expresszről, illetve a Dunakanyarban pöfögő 424-es gőzmozdonyról. Néhány különleges felvétel pedig a mozdony “konyhájába” is bepillantást (illetve kipillantást) enged. 

A 424-es típusú gőzmozdony

A 424-es volt a legsikeresebb magyar gőzmozdony hazánkban az ’50-60-as években. Ilyen mozdony húzta a híres Orinet expresszt is.

1958-ig összesen 514 darabot gyártottak (ebből 149-et külföldi, főként jóvátételi megrendelésre.) Nem véletlenül volt nagy tekintélye:

  • 90 km/óra volt a megengedett csúcssebessége. 
  • 14 bar gőznyomással
  • 1350 lóerő teljesítményre volt képes, és
  • 21 köbméter vízkészlettel
  • 9 tonna tüzelőkészlettel rendelkezett. 

A ’60-as években a nagyobb teljesítményű dízelmozdonyok megjelenésével a 424-esek szerepköre is egyre csökkent. A sorozatot végül az 1980-as években kezdték selejtezni. Néhány mozdonyt guruló fűtőkazánná alakítottak, kilenc darabot pedig kiállítottak. Szerencsére azonban a MÁV jóvoltából az utasoknak igazi időutazásra is van lehetőségük a 424-es nosztalgiajáratokon.

lampert_benedek_orient2-7.jpg

lampert_benedek_orient2-2.jpg

lampert_benedek_orient2-6.jpg

lampert_benedek_orient2.jpg

lampert_benedek_orient_maradek-4.jpg

lampert_benedek_orient_maradek-5.jpg

lampert_benedek_orient_maradek.jpg

lampert_benedek_orient_2.jpg

A gőzös “konyhája” a vezetőállását jelenti. A kazán hője miatt, nem meglepő az elnevezés.

700_0792.jpg

700_0847.jpg

dsc_6488.jpg

dsc_6503.jpg

dsc_6506.jpg

dsc_6557.jpg

dsc_6613.jpg

Utazás közben a mozdony szintbe minden alkatrészt hallani lehet. A hangulat kedvéért érdemes megnézni az alábbi werkvideót is, amelyből az is kiderül, hogyan működik a mozdony.

Fotók forrása: Aquila Photo – Lampert Benedek, Tóth Tamás

Facebook Comments