Kiállítás, ami olyan, mint egy RPG-játék

Kiállítás, ami olyan, mint egy RPG-játék

A Nemzeti Múzeum Anna – Változatok székely asszonysorsra tárlat olyan, mint egy modern szerepjáték – több aspektusból is.

anna_valtozatok_szekely_asszonysorsa_1255w.jpg

A kiállítás Annája nem valós személy, elágazó élettörténetei tulajdonképpen a 20. századi tipikus székely asszonysorsokba engednek betekintést. A kiállításban sétálva dönthetünk Anna helyett és végigjárhatjuk a döntés következményeit, átélhetjük vele a 20. századi történelem viharait, miközben úgy mellékesen megismerjük széles társadalmi rétegek életmódját és lakáskultúráját is.

A kiállítás már amiatt is hasonlít egy modern játékra, mert a bejárásához szükségünk van az okostelefonunkra. A kiállítás ugyanis csak az ingyenesen letölthető GuideNow mobiltelefonos applikációval élvezhető, amely tulajdonképpen audioguideként vezet minket Anna életében: a megöregedett székely asszony meséli el élettörténetét/élettörténeteit.

A tárlat fantasztikusan interaktív, a helyiségek úgy vannak berendezve, hogy mi is Anna otthonaiban, munkahelyein érezhetjük magunkat. A projektorok pedig még élethűbbé teszik a miliőt, mintha mi is a falusi mulatság forgatagában lennénk, vagy Anna éppen most terítené nekünk az asztalt. A kiállítás tereiben visszatérő elem Anna hímzett zsebkendője, ami minden helyszínen emlékeztet bennünket arra, hogy Anna életterében járunk. 

10628332_463698577118442_4652627811043804106_n.jpg

Anna a mulatságon követi el azt a hibát, ami egész életét meghatározza, enged egy legény csábításának. A megesett, rosszhírű lányt szülei egy idős emberhez akarják adni. Anna választás elé kerül: vagy hozzámegy az öreg parasztemberhez, vagy elszökik, és beáll cselédnek.

Tulajdonképpen ez az a pontja a kiállításnak, ahol kérik a jegyeket. Eddig az állandó kiállításra váltott belépővel is eljuthatunk. Itt azonban figyelmezteti a teremőr néni a gyanútlan látogatókat: Extra Ticket! Mi célirányosan erre a kiállításra váltottunk belépőt, így nem volt gond a továbbjutással. A visszaforduló látogatókat elnézve azonban óhatatlanul is az appokban divatos játékok belüli vásárlás mód jutott eszembe: a kiállítás hagyja, hogy beleéld magad, de amikor kezd izgalmassá válni a dolog: Extra Ticket! FIZESS! 

Annával együtt minket is választás elé állítanak, itt ugyanis két szálon fut tovább Anna története. Ketté válik a kiállítás, nekünk pedig mint egy RPG-ben, döntenünk kell, melyik életutat járjuk be előbb. Az egyik ajtó falusi házba, a másik egy zsidó család polgári ebédlőjébe vezet.

img_20171227_143826_hht.jpg

A kiállítás választ ad azokra a kérdésekre, hogy milyen lehetett a házasságba kényszerített asszony sorsa? Milyen lehetett a cselédé vagy a gyári munkásé? Hatalom volt-e a néphatalom? És szabadság volt-e a magány?

Anna mindkét élettörténetét meghatározza a második világháború és a kommunizmus. Az életutakban közös, hogy Anna mindkettőben áldozat, akit a történelem eseményei sodornak. Az élettörténetek legutolsó helyszíne pedig zseniálisan világít rá arra, hogy sorsfordító döntése mennyire lényegtelen, a történelem által kijelölt sorsa úgyis elkerülhetetlen.

Facebook Comments