5+1 bizonyíték, hogy Magyarország rég nem jogállam

5+1 bizonyíték, hogy Magyarország rég nem jogállam

gratulacio_n.jpgA liberális demokrácia az orbáni propaganda hazugságaival ellentétben egyszerűen a törvényes rend uralmát jelenti – abban azonban igaza van, hogy Magyarországon rég nem beszélhetünk jogállamiságról.

A jogállami működés alapelve a hatalmi ágak szétválasztása – nem véletlenül. A tankönyvi modell szerint a választott népképviselet alkotja meg azokat a törvényeket, amelyek meghatározzák az életünk kereteit, a végrehajtó hatalom működteti – a törvényhozó akaratának alárendelve – az államapparátust, gondoskodik a fent említett jogszabályok betartásáról, normaszegés esetén pedig a mindkettőtől független igazságszolgáltatást lép a színre.

Talán felesleges is felidézni a kommunista diktatúra évtizedeit, amelyben a jog alkotói, végrehajtói és számon kérői ugyan azok voltak – ez még akkor sem megengedhető, hogy a NER-hívek számára most szimpatikus hatalom kezében összpontosul a jogállammal összeegyeztethetetlen erő.

A posztindusztriális államok bonyolultságánál fogva, számos olyan szervezet működik, amely részben igazságszolgáltatásként, részben a hatalom fékjeként, ellenőreként funkcionál – pontosabban funkcionálna, ha nem Magyarországról lenne szó. Nálunk ugyanis:

1, Az Állami Számvevőszéket, amely sehol a világon nem tapasztalt hatalommal és felsőbbrendűséggel rendelkezik, egy orbánhű pártpolitikus vezeti: Domokos László.

Egy jogállamban nincs olyan szervezet, mint a magyar ÁSZ, amelynek döntéseivel kapcsolatban jogorvoslatnak nincs helye. Amit az ÁSZ, pontosabban a Fidesz egyik országgyűlési képviselője mond, az szentírás. A parlament, a köztársasági elnök, de még a bíróságok döntéseivel szemben is lehet jogi fórumhoz fordulni – az ÁSZ határozat azonban ténylegesen márványba van vésve, az ellen panasznak helye nincs. Egy olyan szervezet döntéseiről beszélünk, amelyet – újra és újra el kell mondani – egy, Orbán farzsebéből előhúzott, hozzá egész életében lojális, belőle élő figura vezet.

Mennyire képes/akar/hajlandó ezek után pártatlan döntéseket hozni?

De ami még ennél is jobban rombolja a jogállamot: mennyire hihető bárki számára, hogy ezek a döntések szakmai és nem politikai alapon, orbáni megrendelésre születnek?

2, Sokszor, de nem elégszer írtuk már le: a NER legfőbb támasza a bűnüldözés, amely részrehajlóan, a NER-lovagok ügyeit a röhejességet is felvállaló indokokkal, nem vizsgálja, miközben mindenki mást a párt ökleként funkcionáló testület fenyeget. Polt Péter Orbánhoz kötődő hűségét, az ügyészség Fidesz alá rendeltségét még bírósági ítélet is elismerte, amennyiben jogszerűnek találták, hogy Polt fideszes országgyűlési képviselő-jelöltsége megfelelő alapot ad a “fideszes ügyészség” kifejezés használatához.

Polt Péter nem csupán az ügyészségi szervezetet és munkát járatja le, de az egész országot is. Aktívan közreműködik a jogállam tönkretételében, totális felszámolásában.

De ami még ennél is jobban rombolja a jogállamot: mennyire hihető bárki számára, hogy az ügyészségi döntések szakmai és nem politikai alapon, orbáni megrendelésre születnek?

3, Az igazságszolgáltatás élére kinevezett Országos Bírói Hivatal elnöke, Szájerné, a Fidesz alapítása óta beágyazott politikus felesége maga lenne a függetlenség szobra? Ugyan már! Persze amit Szájerné adminisztratív eszközökkel képtelen elérni, azt megteszi helyette Orbán: nyugdíjazza a neki nem tetsző bírókat, valamint létrehoz egy konkrétan a kormánynak alárendelt bíró szervezetet, ahová személyesen nevezhet ki majd ítészeket. A kör pedig szép lassan be is zárult: a maga hozta törvényeket, maga ellenőrzi és maga rója ki a büntetést. És ez akkor is így van, ha egy, esetleg két megbízható, régi nertárson keresztül hajtódik végre a pártutasítás.

4, A szabadversenyre épülő kapitalizmus alapján működő államok egyik, ha nem a legfontosabb szervezete a Gazdasági Versenyhivatal. E szervezet hivatott védeni az állampolgárokat a cégek túlhatalmával, befolyásával szemben. Magyarországon azonban ez is csak a NER egyik alegysége, élén a Fidesz jól bejáratott emberével, Juhász Miklóssal, Schmidt Mária családi jóbartájával. (Az Orbán határtalan cinizmusát jellemzi csupán, hogy az illegális gazdasági összefonódásokat felderítő szervezet élére olyan embert ültetett, aki korábban bennfentes kereskedelem miatt ítéltek el.)

Juhász, az orbáni utasításoknak megfelelően bármikor kizár bárkit a közbeszerzésekből, bólint rá messziről ordítóan jogellenes ügyletekre. Szakmaiságról véletlenül sincs szó már rég, csupán a piros telefonon érkező utasítás agyatlan végrehajtásáról.

5, A sajtószabadság a jogállam egyik legfontosabb sarokköve – szerencsére már ettől sem kell tartania Orbánnak. E harcban hű szövetségese a Médiahatóság, élén a Fidesz frakciójának korábban gyakorta számlázó Karas Mónikával, Habony Árpád ügyvédjével. E testület, Karas vezetésével bármikor készségesen nyilvánítja objektívnek a közmédia 100 milliárdnyi adóforintból fenntartott propagandagépezetét, és ítéli el a NER-nek épp nem tetsző médiumokat.

 

+ 1 Ez maga Orbán Viktor. Személyes mániáját, a miniszterelnökség Várba költöztetését, azzal igyekeztek magyarázni, hogy fizikailag is szét kell választani a törvényhozó és a végrehajtó hatalmat, ezért kell a kormányfőt kiköltöztetni a parlament épületéből.

Ez akár még igaz is lehetne, ha:

– a törvényhozás kétharmados többsége nem orbáni kesztyűbáb lenne, akinek megélhetése kizárólag a Fidesz pártelnökétől, Orbán Viktortól függ,

– valamint Orbán Viktor országgyűlési képviselőként nem ülne ott a parlamenti padsorban.

Vagyis: a törvényhozás, amely kizárólag a Fidesz – így Orbán pártelnök – játszótere és a kormány, amelynek Orbán a feje, nem hogy el lenne bármennyire is választva, de valójában soha nem volt még ilyen egységben Rákosi óta.

Facebook Comments