Élő Norbert: Legyen a gyalogosoké a Lánchíd!

Élő Norbert: Legyen a gyalogosoké a Lánchíd!

Élő Norbert: Legyen a gyalogosoké a Lánchíd!

A Lánchíd most már lassan két éve le van zárva, de nem emiatt vannak dugók Budapesten. Ha a hidat újra megnyitnák a közforgalom előtt, akkor ugyanúgy dugók alakulnának ki, mint a felújítás előtt voltak, mert túl sok autó van a fővárosban – mondja Élő Norbert, Budapest gazdaságfejlesztési tanácsnoka a B1Blog podcast adásában.

Élő Norbert a beszélgetésben kijelentette: a fővárosi vezetés abban érdekelt, hogy a fővárosiak döntsék el, mi legyen a Lánchíddal.  De ő azt szeretné, hogy „legyen a gyalogosoké a Lánchíd”, nem engedné vissza az autókat. Csak a gyalogosok használhatnák, a biciklisek, a taxik és a tömegközlekedés járművei mehetnének rajta. Ez turisztikai szempontból is jó döntés lenne, így az emberek akár az úttesten is nyugodtan sétálhatnának és fotózhatnák a várost, a várat. A forgalom korlátozásával szebb és tisztább is maradna a híd, és tovább meg lehetne őrizni a híd állapotát a felújítást követően – véli Élő.

Szerinte a dugók problémáját nem a Lánchíd megnyitás oldaná meg, ha ráengednék az autókat, akkor a hídon állnának a kocsik. A Lánchíd csak kétsávos, nem olyan széles mint az Árpád-, a Petőfi- vagy az Erzsébet híd, ráadásul utána beletorkollik egy egysávos körforgalomba a Clark Ádám téren. „Ez tipikusan egy olyan hely, ahova autóknak nem szabad menni” – hangsúlyozta. Kell egy olyan híd a gyalogosoknak Budapesten, ami csak az övék.


Ő azt tartaná jó megoldásnak, ha a nagyobb autóforgalmat a nagykörútra terelnék, a kiskörúton belülre viszont már nem hajtanának be autók. Az autók többsége nem a belvárosba tart, csak áthalad a város közepén. Nem találnak maguknak más útvonalat, mert „a nagykörút nem annyira használható”.

Szerinte a párizsi Périphérique-hez hasonlóan Budapesten is szükség lenne egy gyorsabb forgalmú külső körútra. Ezen kívül az utcák egyirányúsításával, új P+R parkolók és buszsávok kialakításával, a kötött pályás közlekedés jelentős fejlesztésével lehetne javítani a fővárosi közlekedésen. Az új P+R parkolók építését azonban nehezíti, hogy nincsen megfelelő terület, ahová ilyet építeni lehetne, mivel már eladták vagy beépítették azokat.

Azt kellene elérni ,hogy „az emberek tegyék le a város határán az autójukat”, és „ne jöjjenek be”, helyette üljenek át a metróra, a villamosra és a buszokra. „Meg kell drágítani a belvárosban a parkolást, aki autóval jön be, az ki kell, hogy fizesse ezt, afféle dugódíjként is” -mondta Élő Norbert. Ez a „dugó díj light” – fűzte hozzá. Nem lehet bejönni autóval a belvárosba, mert az újabb dugókat okoz, ami problémát jelent a város életében. „A belváros nem bír el több autót, így is túl sok autó van”.  Aki viszont be akar jönni, az a környezet szennyezése miatt többet kell fizessen.


Szerinte két lehetőség van: „dugóban ülsz egész nap, órákon keresztül”, vagy nem, és akkor a város levegője sokkal tisztább lesz, és sokkal jobban lehet haladni tömegközlekedéssel. Ő nem lát politikai kockázatot ebben az álláspontban. Kijelentette: a jó politikusnak kötelessége konfliktusokat is vállalni a nagyobb jó érdekében. „Ha 60 százalék egyetért a döntéssel, akkor el kell magyarázni a másik 40 százaléknak, hogy az nekik is jobb”.

A bicikliutak fejlesztése szerinte 20-30 éves távlatban nem oldja meg a főváros közlekedési problémáit, mert „Budapest olyan nagy és olyan a szerkezete, hogy lehetetlen biciklivel közlekedni bárhonnan”. „Nem hiszem, hogy a bicikliutak építésével nőne a biciklisek száma” – mondja, mert „az korlátos, hogy ki szeret biciklizni és ki nem”. Másrészt, amikor jön az eső, a hideg, a fagy, csak a legelszántabbak szállnak biciklire. Az is be fog ülni inkább egy autóba, aki távolabbról jön. A podcast teljes adását hamarosan felvételről is meg tudják hallgatni.  

Facebook Comments