Amikor 3 évvel ezelőtt utasszállító repülőgépeket vásárolt a Fidesz-kormány, akkor azt mondták, hogy honvédségi használatra lesznek. Nyilvánvalóan már akkor is tudható volt, hogy ez nem igaz, ezek valójában kormánygépek, csak a katonai költségvetésbe rejtik, többek között azért, hogy ezzel pumpálják azt, és megfeleljenek a NATO (valamint Trump akkori amerikai elnök) által elvárt GDP arányos 2%-nak.
Meg persze, hogy ne – vagy legalábbis kevésbé – legyenek gyanúsíthatók azzal, hogy a kormánytagok utaztatására használják a közpénzt. Persze arra használták, mint hogy ez várható volt. A katonák csak arra kellettek, ogy vezessék a gépeket.
De Szijjártó külügyminiszternek ebben is sikerült szintet lépnie. A múlt hónap végén már nem is egy repülővel járta meg Mongóliát oda-vissza, hanem hárommal.
- Egy kellett, hogy vigye az ajándékba adott 33 db lélegeztetőgépet.
- Egy másikon Szijjártó utazott.
- De csak oda, mert vissza már egy harmadikon, különben ki kellett volna várnia a visszaindulással a pilóták kötelező pihenőidejét.
De az meg milyen már.
A NER-ben minden mindennel összefügg. Az a Szijjártó utazik 3 repülőgéppel, aki Magyarországon belül is helikopterrel közlekedik. Hogy olyan fölösleges és használhatatlan, raktárban, bedobozolva álló respirátorokat adjon ajándékba, amelyek egy részét ő maga szerezte másfél éve irracionális mennyiségben és irreális áron.
A beszerzésben részt vett az a cég is, amelyiket a – legfőbb célra, a rizikócsoport megvédésére – szintén használhatatlan kínai vakcinabeszerzésénél iktattak közbe a hasznot lefölözni, és amely vakcinákat ugyancsak Szijjártó tárgyalta le.
A nem teljesen világos, hogy
- ha Mongóliának lélegeztetőgépek kellettek, miért nem maga vásárolt ilyen elenyésző mennyiséget?
- miért nem maga küldött értük egy gépet, ha már ajándékba kellett nekik?
- miért nem vasúton szállították sokkal kisebb költséggel?
- ha Szijjártónak ennyire sok dolga volt, miért nem küldött maga helyett egy államtitkárt (vagy a magyar-mongol kapcsolatok súlyát tekintve: egy alosztályvezető-helyettest)?
Vagy ha előre tudta, hogy azonnal vissza kell jönnie (és előre tudta, mert a 3. gépet előreküldte, hogy indulásra kész legyen), akkor miért nem vitt magával inkább pihent pilótákat 2. gépen?
Arról már nem is beszélve, hogy az 1. , a cargogépen is van néhány ülés. Bár azokon nyilván nem annyira kényelmes 10 órát ülni egyhuzamban.
Ezért kellett a 2. gép, amelyen ággyá is lehet alakítani az üléseket. Nehogy már kényelmetlenség legyen elszenvedve, és a költségek amúgy se őt terhelik.
Az külön szép a történetben, hogy mongol útra készülve azt írta a Facebookon, hogy
Sok cuccot nem kell vinnünk.
És ehhez kellett neki 3 repülőgép. Mi lett volna, ha még sok “cuccot” is visz?
Csak emlékeztetőül: ez az a Fidesz-politikus, akiről a napokban derült ki, hogy nemcsak villát építtetett a Balaton partján, de mellé egyből egy saját focipályát is. Tavaly meg azzal bukott le, hogy miközben képeket posztolt magáról a Külügyminisztériumban, valójában a Adrián töltötte az idejét egy NER-kedvezményezett oligarcha luxusjachtján.
Akkor az utasította el a kérdést, hogy miből telt neki a 60 milliós heti bérleti díjra, hogy ez a magánélete része. Ugyanezt már nehezebb lesz mondani arra, amikor egy egész flotta kell neki, hogy elrepüljön valahová és vissza. Közpénzből persze, mert az úgy neki ingyen van.