Nyárra készül el a Lánchíd, a gyalogos forgalom akkor indulhat újra, az autók visszaengedéséről viszont népszavazás során dönthetnek majd a budapestiek – árulta el Élő Norbert a B1Blog podcastjában. Budapest gazdaságfejlesztési tanácsnoka továbbra is csak a tömegközlekedést, a kerékpárosokat és a taxikat engedné keresztül Budapest legrégebbi hídján.
A Lánchíd olyan látványosság, történelmi örökség, mint Prágában a Károly-híd, ami szintén le van zárva az autósok előtt. Dugók a Lánchíd felújítása előtt is voltak, az autók visszaengedése helyett „a forgalomszervezést kell megoldani” – mondta Élő Norbert a vele készült interjúban. Szerinte el kell gondolkodni azon, mennyi autót engedünk be a városba, új P+R parkolókra és új buszsávokra lenne szükség – sorolta a példákat, hogyan lehetne a főváros közlekedési problémáin enyhíteni. A cél az lenne, hogy kevesebb autó jöjjön a belvárosba, inkább a körutakon próbáljanak meg közlekedni az emberek. Ha pedig be kell jönniük, tegyék le a kocsijukat. Viszont ehhez új P+R parkolóhelyeket kell kialakítani – nyomatékosította a tanácsnok.
A parkolási pénzek nagy részét jelenleg a kerületek fenntartására, az utakra és egyéb fontos célokra költik a fővárosban, de az elmúlt időszakban több nagyobb parkoló is épült: például a Millenáris parknál és a Városligetben is. Új parkolókat építeni nagyon költséges, a P+R parkolók építéséhez pedig elfogytak a helyek az elmúlt harminc évben. A számok azt mutatják, hogy a kelenföldi és a kőbányai P+R parkolóra is szükség van. Érden is kellene ilyeneket építeni, hogy az emberek vonattal, tömegközlekedéssel jöjjenek inkább a városba autó helyett. Más-más érdeke van a kormánynak, a kerületeknek és a fővárosnak, az elmúlt három évtizedben nem sikerült konszenzusra jutni az egységes agglomerációs közlekedési rendszer kialakításában. Pedig arra lenne szükség, hogy a metróvégállomásoknál P+R parkolók és mélygarázsok épüljenek. Kompromisszumot kellene kötni, hogy „ide nem fákat, hanem mélygarázsokat fogunk építeni, mert így lesz zöldebb a belváros”.
A kormány elvette a HÉV-et a fővárostól, aztán nem csinált vele semmit, pedig két-három stadion árából a teljes hálózatot fel lehetne újítani – hívta fel rá a figyelmet. Még az előző ciklusban az érintett kerület és a főváros is megszavazta, hogy össze kellene kötni az Örs vezér térnél a metró és a HÉV vonalát, aztán a kormány nem adott rá pénzt. Budapesten és környékén 3-3,5 millió ember él, akikre a kormány másodrendű állampolgárként tekint, nem veszik őket figyelembe a fejlesztési források elosztásánál – sérelmezte Élő Norbert.
Szerinte az M0-ás összeköttetésre és a V0-ás vasúti elkerülőre is szükség lenne, hiszen ma sokan csak azért jönnek Budapestre, mert „egész egyszerűen nincs más útvonal”. Vita van a nyomvonalról, de az elkerülőutak nélkül élhetetlen lesz a főváros – vetítette előre.
A dugódíj bevezetése nem került le a napirendről, jelenleg a „dugódíj light” működik, ami az egyre magasabb parkolás díjakban nyilvánul meg. Budapest körül kellene kiépíteni a dugódíjat: aki be akar jönni a városba, az fizessen, ne az, aki itt él és közlekedik. Az autósoknak a szennyezés mértéke szerint kellene Budapest-matricát váltania. A jelenlegi helyzet senkinek sem jó, mert akik ide érkeznek és akik itt élnek, azok is a dugóban ülnek és szennyezik a város levegőjét.